Cyklo Bad Pirawarth - 3.júl 2012, ut.



Úsek 1, Bratislava-Petržalka (št.hranica) - Witzelsdorf
čas v cieli úseku - 9:21 hod.; dĺžka úseku - 20,28 km; čistý čas jazdy - 0:50:13 hod.
Školské povinnosti sa mi podarilo zakončiť vcelku úspešne do konca júla, domov na Slovensko sa teda vraciam posledný piatok v mesiaci. Po dlhšom čase by sa patrilo podniknúť nejakú turistickú či cyklistickú akciu, ideálne tú druhú, keďže o týždeň sa chystáme na Tatry na bicykli. Treba teda trocha potrénovať. Okrem toho mám však doma nejaké pracovné povinnosti, vybrať sa von sa mi teda podarilo až v utorok. Cieľom je Rakúsko.
S otcom, smerujúcim do práce, vyrážame z domu krátko po siedmej, do Bratislavy sa dostávame bež väčšieho zdržania. Cyklistiku zahajujem ako obvykle na hraničnom priechode v Petržalke, tentoraz o 8:25 hodín. Na dnešný deň sú opäť hlásené vysoké teploty, ktoré sa držia už od predchádzajúceho týždňa. Teplota sa už zrána blíži k 30°C, je teda zrejmé, že z tohto pohľadu dnes dostanem zabrať. Od priechodu smerujem už dobre známou trasou na Wolfsthal a Hainburg, kde sa pre zmenu trocha krútim v úzkych uličkách starého mesta, ležiaceho v takzvanej Uhorskej bráne (lat. Porta hungarica). Za mestom prechádzam mostom ponad Dunaj, v okolí protipovodňovej hrázde, po ktorej sa tiahne cyklotrasa na Viedeň, stretám prvých cyklistov. Cyklotrasu opúšťam v najbližšej obci Stopfenreuth a prvú etapu završujem v susednom Witzelsdorfe.

Úsek 2, Witzelsdorf - Deutsch-Wagram
čas v cieli úseku - 10:42 hod.; dĺžka úseku - 30,11 km; čistý čas jazdy - 1:11:08 hod.
Napriek neobvykle vysokej teplote nie je cyklistika až taká nepríjemná, v pohybe prúd vzduchu aspoň mierne ochladzuje, takže pocitovo je to znesiteľné. Pokiaľ má človek dosť síl, ani horúčava nie je problém, horšie to bude ku koncu... Každopádne v týchto chvíľach prechádzam lokálkou točiacou sa severným okrajom národného parku Donau Auen do Wagramu, odkiaľ pokračujem naprieč Moravským poľom na Bretistetten, Leopoldsdorf a Markgrafneusiedl. Vôkol mňa šíra, ostrým letným slnkom zaliata kultúrna krajina nivy na pomedzí Dunaja a Moravy, uprostred Viedenskej panvy. Pauzu si dávam na okraji mestečka Deutsch-Wagram, známeho ako dejisko jednej z najväčších bitiek „napoleonských“ vojen. Pokorujúcu porážku tu Francúzi Rakúskemu cisárstvu (a teda i „nám“) uštedrili roku 1809.

Úsek 3, Deutsch-Wagram - Bad Pirawarth
čas v cieli úseku - 12:13 hod.; dĺžka úseku - 25,16 km; čistý čas jazdy - 1:05:22 hod.
Z Deutch-Wagramu pokračujem na okraj roviny Marchfeldu k mestu Wolkersdorf, kde sa krajina začína vlniť. V meste je rušno, no v centre sa nemám v pláne zdržať. Po letnom nahliadnutí do mapy pokračujem od hlavnej križovatky prudkým stúpaním nad mesto, kde sa dostávam k nájazdu na nedávno vybudovanú diaľnicu. Nájazd na ňu je riešený trocha neprehľadne, na prvý pohľad nie je hneď jasné, akým spôsobom ju majú obísť cyklisti. Paralelnú trasu nachádzam až po krátkom blúdení, nato však už pomerne rýchlym tempom pokračujem na sever. Spomedzi pahorkov zbieham do Kolnbrunnu, susediaceho s mojim dnešným cieľom, kúpeľnou obcou Bad Pirawarth. Prestávka je už načase, okrem toho potrebujem doplniť zásoby, ktorých som z domu veľa nevzal. Zachádzam teda do potravín.

Úsek 4, Bad Pirawarth - Angern (št.hranica)
čas v cieli úseku - 14:19 hod.; dĺžka úseku - 22,43 km; čistý čas jazdy - 1:07:28 hod.
Pomerne úzkou dolinou, obklopenou nevysokými pahorkami, pokračujem smerom na juh, držiac už kurz k slovenskej hranici. Okolie je známe zdrojmi ropy, ktoré tu na mnohých miestach ťaží domáca spoločnosť ÖMV. Celé okolie je posiate malými stanicami s neustále sa kníšucimi vahadlami čerpadiel na „čierne zlato“. Vlnitý kraj zvaný aj Weinviertel pomaly opúšťam, s otvárajúcou sa rovinou sa vraciam na Moravské pole.
Nepríjemnou novinkou je pomerne mocný protivietor, ktorý ma v kombinácii s neznesiteľnou páľavou priam ničí. Osviežiť sa je nemožné, voda vo fľaške má teplotu okolitého vzduchu, teda 38°C – je teda nepitná. Som teda nútený zastaviť v nejakom podniku ešte v Rakúsku, čo ma síce vyjde drahšie než u nás, no akútne sa potrebujem „schladiť“. V Prottese vysedávam na terase reštaurácie a popíjam džús so sódou a ľadom, ktorý ma výrazne vzpružil. Moja biedna nemčina nakoniec na tomto mieste nebola potrebná, čašníčka je Slovenka. Podľa jej slov, tu naokolo to nie je ojedinelý zjav. Za Prottesom opäť hodnú chvíľu prerážam protivietor a znova pauzujem už v Angerne pri potravinách.

Úsek 5, Angern (št.hranica) - Zohor (nám.)
čas v cieli úseku - 15:35 hod.; dĺžka úseku - 16,85 km; čistý čas jazdy - 0:54:04 hod.
Na kompu musím moment počkať, práve som tesne zmeškal prejazd na slovenskú stranu. Ide to rýchlo, doprava je medzi Angernom a Záhorskou Vsou v podstate kyvadlová, autá sem prichádzajú z oboch strán každú chvíľu. Po vylodení sa na slovenský breh nepokračujem ako obvykle do dediny, lež po protipovodňovom vale priamo na juhovýchod. Záhorskú Ves teda míňam a rovno, naprieč lesmi lemujúcimi nivu Moravy, pokračujem na Vysokú pri Morave. Cesta je dobrá, no dosť monotónna. Kohosi stretám, už zdiaľky uvažujem, ako mu vysvetlím, že som porušil zákaz vjazdu na majetok Vodohospodárskeho podniku, no je to len nejaký podivín na „špacírke“.
Vo Vysokej pri Morave je nutné zastaviť. Po prvé, potrebujem sa vydýchať, po druhé, objavujú sa prvé kŕče. Ióny v týchto končinách asi tak ľahko nedoplním, uvažujem teda o skrátení trasy. Volám otcovi, ktorý by po štvrtej mohol v práci skončiť, či by po mňa nedorazil na Záhorie. Nato si „chladím“ hlavu zvyšnou vodou, ktorú už nie som ochotný ďalej konzumovať. Čaká ma záverečný úsek, kvôli páľave, nepríjemnému protivetru a ubúdajúcim silám však zrejme ten najnáročnejší. Mierne nervózny prichádzam do Zohora, kde zastavujem v pohostinstve. Jediné chladené nealko, ktoré mi môžu ponúknuť, je samozrejme kofola. Na tú však môj zdecimovaný organizmus zareagoval akosi zle, preto zvyšok času do príchodu otca trávim na čerstvom vzduchu pred krčmou. Finálnych 114 kilometrov nie je žiadna sláva, no zmôcť sa na viac je v týchto horúčavách holt ťažké.

Počasie - jasno, slnečno, veterno, tep. až 38°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
114,83 km 6:50 hod. 5:08:15 hod. 22,3 km/h 48,4 km/h Matzen





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2012