Cyklo Bezovec - 5.apríl 2007, št.



Úsek 1, Alekšince - Hlohovec (ČS Slovnaft)
čas v cieli úseku - 9:38 hod.; dĺžka úseku - 16,96 km; čistý čas jazdy - 0:47:57 hod.
Kým po predchádzajúce roky sme veľkonočné sviatky zvykli tráviť ešte zimnou turistikou na horách, tentoraz na zelený štvrtok zahajujem cyklistickú sezónu 2007. Motiváciu mi dodáva najmä prekrásne jarné počasie, a aj fakt, že posledné tri víkendy som hanebne presedel doma – mám teda čo dosahovať.
Od domu vyrážam o 8:42 hodín a hoci slnko už svieti naplno, stále dosť cítiť ten ranný chlad. Hore miernym kopcom na Lukáčovce ťahám pomerne pomaly, ťažko sa proti vetru rozbieham. Pokračujem zjazdom do dediny, okolo poloschátraného a už roky rekonštruovaného kaštieľa, míňam hranicu krajov a vbieham do Pastuchova. Za sériou niekoľkých mimoriadne nepríjemných stupákov sa dostávam k súbehu s hlavnou cestou č.514 od Topoľčian a cez Soroš sa spúšťam na okraj okresného mesta Hlohovec.

Úsek 2, Hlohovec - Ratnovce
čas v cieli úseku - 10:51 hod.; dĺžka úseku - 15,79 km; čistý čas jazdy - 0:50:06 hod.
Po krátkej odpočinkovej zastávke na čerpacej stanici, nákupe zásob a kontrole mapy, pokračujem miestnou komunikáciou po ľavom brehu rieky Váh obcami Koplotovce a Jalšové. Ešte hodný kus pred Sokolovcami z asfaltky schádzam krížom cez pole k protipovodňovému valu a po ňom s menším natriasaním po trávou porastených „koľajniciach“ poľnej cesty mierim popri starom koryte Váhu až k brehom známej vodnej nádrže Sĺňava.
Počas hlavnej turistickej sezóny sú pláže pri jazere posiate desiatkami stanov a karavanov, ďalšie kvantá ľudí sa zmestia do početných ubytovacích zariadení v rekreačných strediskách Lodenica a Sĺňava (v obci Banka). Dnes je tu však pusto – na kúpanie je teplota vzduchu i vody ešte furt príliš nízka.
Bicykel som oprel o betónový pätník a na moment sa zadíval na vetrom bičovanú hladinu nádrže. Stále po vale, avšak už po vyasfaltovanom cyklochodníku, taktiež v pekných letných dňoch zapratanom masou cyklistov, korčuliarov i peších, pokračujem v jazde až po areál vodného lyžovania pri obci Ratnovce.

Úsek 3, Ratnovce - Bezovec
čas v cieli úseku - 12:50 hod.; dĺžka úseku - 22,98 km; čistý čas jazdy - 1:21:12 hod.
Rameno vodnej nádrže sa postupne zužuje, cyklochodník ma privádza až ku križovatke pri hlavnom piešťanskom moste ponad Váh, odtiaľ až musím ísť po ceste č.507 (Gabčíkovo – Žilina). Zle som odbočil k vrátnici Kúpeľného ostrova, no akousi skratkou som sa napokon dostal do stredu Banky, kde opäť naberám smer sever, prechádzam väčšou obcou Moravany nad Váhom a zastavujem až v Ducovom, kde mi zvoní mobilný telefón. Obec je známa najmä veľmožským dvorcom z obdobia Veľkomoravskej ríše, kam aj vedie odbočka, no dnes nemám v pláne sa tam pozrieť. Hradská sa pozvoľna stáča po okraji nivy rieky Váh do Modrovky. Dávam si menšiu pauzu na čokotyčinku a telefonát Rudolfovi, ktorý sa tiež chystá na výjazd bicyklom, avšak iba nejaký menší.
Schádzam na vedľajšiu cestu a po chvíli vstupujem do obce Modrová. Za dedinou sa ešte kúsok ťahám cez lúky a pasienky, nato vbieham do lesa. Priečna dolina sa zužuje, stúpanie je čoraz prudšie. V opačnom smere míňam dvoch lepšie vybavených cyklistov, inak premávka tu nie je skoro žiadna.
Les opúšťam pred Starou Lehotou, ktorú obchádzam oblúkom po severnom okraji okolo miestneho futbalového ihriska. Prichádza najväčší strmák – pod niekoľkými vrstvami termooblečenia sa začínam teda riadne potiť. Postup je dosť namáhavý, občas musím zastať pri zvodidlách a vydýchať to. Kdesi v polovici predbieham dve dievčiny na bikoch, smerujúce od Piešťan na Bezovec.
Povyše Starej Lehoty je na okolie celkom pekný výhľad – zaujmú rozľahlé zelené pasienky, ako aj členitý reliéf Považského Inovca (ibaže jeho vrcholy sú dosť nevýrazné). Od bezmenného sedla vo výške 520 m.n.m ma čaká záverečný (práve ten najprudší) výšľap k lyžiarskemu stredisku Bezovec. Na posledných metroch som myslel, že snáď vypustím dušu, no nakoniec som to potiahol až k „hlavnému“ orientačnému hríbiku pri ošumelej turistickej ubytovni.

Úsek 4, Bezovec - Nemčice
čas v cieli úseku - 14:51 hod.; dĺžka úseku - 21,85 km; čistý čas jazdy - 0:57:18 hod.
Kým lyžiarske stredisko leží v nadmorskej výške 600 metrov, absolútnym vrcholom je až samotný vrch Bezovec (742,8 m.n.m.), kde sa zbiehajú dve z tunajších najdlhších zjazdoviek. Pri kolibe akurát niekoľko robotníkov a báger zarovnávali terén, usadil som sa teda o kúsok ďalej v drevenom prístrešku pod zjazdovkou. Pokým som do seba ládoval marsku a zalieval ju čajom, niekoľkokrát si prezerám ďalšiu trasu cyklotúry, vedúcu mierne diskutabilným spojením Nová Lehota – Bojná.
Po návrate k „sedlu“ sa po konzultácii s miestnymi dávam na zjazd, najskôr iba do obce Nová Lehota. Tá leží dosť od ruky, navyše aj keď sa nachádza už v podstate na topoľčianskej strane pohoria, administratívne patrí pod trenčiansky kraj a autobusové spojenie má najlepšie s Piešťanmi (SAD Trnava). V strede dediny stoja dva kostolíky, od hlavnej cesty sa odpája zachádzka na kopanice a Mokvavý prameň s Dastínskou kyselkou. Poniže prichádzam na krížne cesty – po cyklotrase sa dá ísť do Topoľčian cez Podhradie (ale zrejme len na horských), moja asfaltka sa stáča na juhovýchod do doliny.
Ešte sa raz uisťujem u jednej dievčinky o správnosti môjho smeru a už aj fičím dole kopcom v údolí Bojnianky. V osade Dolina asfaltová vozovka končí, na moje nepríjemné prekvapenie musím prejsť na obyčajnú nespevnenú lesnú cestu. I keď v mape vyzerá moja trasa úplne jasne, realita je o čosi záludnejšia – míňam množstvo vetvení, prípojných lesných ciest a už sa aj začínam obávať o vhodnosti použitia tohto variantu prechodu Považským Inovcom. Útechou mi je aspoň to, že vedie vkuse po toku potoka smerom na juh. Keď napokon križujem ten potok, Bojnianku, dolinka sa začína pozvoľna rozširovať, kopce rozostupovať, cesta sa mení na spevnenú. Obrovská radosť sa dostavuje, keď konečne ústim na asfaltovú vozovku. Dosť žiadanú psychickú i fyzickú pauzu som si doprial na blízkej farme vo westernovom štýle – Ranči pod Babicou.
Po prechode obcou Bojná sa napájam na hlavný ťah č.499 (Vrbovce – Brezová pod Bradlom – Piešťany – Topoľčany) a tiahlym stúpaním s parádnym výhľadom na južné svahy Považského Inovca pokračujem na Nemčice.

Úsek 5, Nemčice - Koniarovce
čas v cieli úseku - 16:11 hod.; dĺžka úseku - 20,9 km; čistý čas jazdy - 0:53:11 hod.
Okolie Topoľčian sa vyznačuje vcelku kopcovitým terénom, rovnako tiež pomerne nezmyselne budovanou sieťou hradských, kolmých na údolia potokov. Tak je tomu aj v prípade Nemčíc. Nad dedinou zastavujem, aby som zavolal kolegovi Radeckému a oznámil, že dneska už autoškolu nestíham. Zjazdom sa potom dostávam do Topoľčian, kde od severného okraja prechádzam celým týmto nevľúdnym panelákovým mestom až do centra.
Na predmestí ešte križujem trať č.140 a výpadovkou sa presúvam k hlavnej ceste č.64. Dnes je dosť frekventovaná, veď je pracovný deň. V Ludaniciach mi už nedalo nezastaviť sa na tamojšej Jurki pumpe, kde si dávam obed. Za Ludanicami plynule nadväzuje na Nitrianskej nive niekoľko väčších i menších dedín – Dvorany nad Nitrou, Mýtna Nová Ves, Kamanová (v celom kraji sú preslávené tunajšie diskotéky), Belince, Preseľany a Hrušovany. Poslednou „žochárskou“ obcou sú Koniarovce, kde ma obieha transport s nadrozmerným nákladom – oceľovou cisternou z Vítkovických železiarní. Údaje zapisujem pri železničnej stanici – niekdajšom bydlisku nadrealistického spisovateľa Gejzu Vámoša (jeho otec bol železničiar), pričom som práve vystihol osobák od Nitry.

Úsek 6, Koniarovce - Alekšince
čas v cieli úseku - 17:26 hod.; dĺžka úseku - 18,61 km; čistý čas jazdy - 0:58:33 hod.
Popri rieke Nitre sa cesta č.64 ťahá aj naďalej – obcami Výčapy-Opatovce, Ľudovítová, opúšťam ju v Čakajovciach, kde sa stáčam na západ. Dnes výnimočne zdolávam len prvý andačský kopec (pri majeri Oder) a po mnohých rokoch prvý raz vchádzam s bicyklom do samotnej dediny. Zbehol som do dolinky potoka Andač, k železničnej zastávke pri farme Tŕnie a odtiaľ sa dal popri rybníkoch poľnou cestou prakticky až domov. V cieli som asi o pol šiestej, nasleduje údržba „stroja“ a konečne odpočinok, na prvýkrát toho bolo asi dosť.

Počasie - jasno, slnečno, veterno, miestami chladno, tep.asi 12-15°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
117,09 km 8:44 hod. 5:48:17 hod. 20,57 km/h 63 km/h Nová Lehota





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):



© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2007