Cyklo Brezová pod Bradlom - 18.jún 2005, so.



Úsek 1, Alekšince - Pastuchov (skládka)
čas v cieli úseku - 7:48 hod.; dĺžka úseku - 13,11 km; čistý čas jazdy - 0:40:23 hod.
Na cyklistike som sa s Janom dohodol ešte v piatok v škole, no pôvodný plán s cieľom v Bánovciach nad Bebravou sme napokon telefonicky dodatočne zmenili. Stretávame sa ráno o siedmej pri kostole v Alekšinciach, kam kolega dorazil zo Zbehov. Chvíľu sme pokecali a vyrazili na cestu. Počasie nanešťastie nevyzerá veľmi dobre, je zamračené a spomaľuje nás protivietor, už len čakáme, kedy začne pršať a budeme to musieť „zabaliť“. Prvú zastávku si dávame pri čerešni nad skládkou kalov pri Pastuchove.

Úsek 2, Pastuchov - Ratnovce
čas v cieli úseku - 8:41 hod.; dĺžka úseku - 19,38 km; čistý čas jazdy - 0:51:47 hod.
Za obcou Pastuchov sme prefrčali cez Soroš, okolo Jaštera, kde na moment zastavujeme na pumpe (Jano si chcel dohústiť pneumatiky), a napojili sa na náš koridor do Piešťan, postupujúc po ľavom brehu Váhu popod pohorie Považský Inovec a dediny Koplotovce, Jalšové, Sokolovce. Pauzujeme až na autobusovej zastávke v Ratnovciach pri Sĺňave.

Úsek 3, Ratnovce - Prašník (U Škodulov)
čas v cieli úseku - 9:41 hod.; dĺžka úseku - 17,83 km; čistý čas jazdy - 0:53:30 hod.
Tentoraz sme neprechádzali cez Kúpeľný ostrov, ale iba po oceľovom moste ponad rieku Váh z Banky do Piešťan. Úspešne sa nám podarilo prejsť všetky križovatky a problematické úseky v meste, ako aj prejazd cez diaľnicu. Medzitým sa na Považí vyčasilo, slnko nás konečne začalo zohrievať svojimi lúčmi a mraky sa postupne rozplynuli. Začína byť dusno, no aspoň čiastočne nás ochladzuje mierny protivietor. Súbežne s cestou do Vrbového vedie aj roky nepoužívaná železničná dráha, ktorej koľaje hrdzavejú. Pauzu si dávame pri bývalej železničnej zastávke v Krakovanoch. Na kopci za Vrbovým bol povrch cesty od mojej poslednej návštevy (viď Cyklo Vrbové) zrenovovaný. Vstúpili sme do Malých Karpát. Obec Prašník je na našej dnešnej trase prvou kopaničiarskou dedinou, jej osady sú rozťahané pozdĺž hlavnej cesty. Chvíľu trvá, kým sa dostávame až na jej koniec.

Úsek 4, Prašník - Bradlo (pam.)
čas v cieli úseku - 12:10 hod.; dĺžka úseku - 20,07 km; čistý čas jazdy - 1:21:25 hod.
Postupujeme v údolí potoka Holeška, stúpanie je mierne, premávka riedka. Popri ceste sa pod lesom nachádza množstvo pasienkov, sem-tam sa mihneme aj okolo nejakej osady. V Košariskách, rodnej obci M.R.Štefánika, sme zamierili rovno na občerstvenie do miestnej reštaurácie. Na jeseň 2004 sme tu boli na školskej exkurzii. Pri popíjaní kofoly sme podebatovali s nejakými poľovníkmi, ktorí si prisadli vedľa. Vraj idú na výstavu do Nitry.
Odpočinutí pokračujeme dole kopcom smerom do Brezovej pod Bradlom. Mohylu na vrchu Bradlo, kam máme namierné, (543 m.n.m.) je vidno už od Košarísk. Trochu sme síce poblúdili po centre Brezovej, no po konzultácii s miestnymi sa nám napokon podarilo nasmerovať k mohyle. Stúpanie je serpentínovité, po niekoľkých zákrutách v zmiešanom borovicovo-listnatom lese sa vynárame tesne pod vrcholom. Cestou nás minulo zopár áut, ktoré smerovali prevažne dole. Hore sa nachádza aj pohostinstvo a je tam množstvo ľudí, ktorých prilákalo predovšetkým pekné počasie. Po menšom šprinte k mohyle odstavujeme bicykle v jej dolnej časti a zvyšok vystupujeme peši.

Úsek 5, Bradlo - Jablonica (žel.zast.obec)
čas v cieli úseku - 13:15 hod.; dĺžka úseku - 17,91 km; čistý čas jazdy - 0:41:04 hod.
Pomník jednému z najvýznamnejších Slovákov je postavený zo spišského travertínu, je štvorcového pôdorysu, v každom rohu s jedným obeliskom, ktoré dovedna symbolizujú štyroch členov posádky havarovaného lietadla. Na vrchole pyramídy je osadený blok s vytesanými francúzskymi, talianskymi a slovenskými nápismi. Vnútri sú uložené telesné ostatky generála Štefánika a vraj aj srdce a mozog uchované v liehu.
Na Bradle som prvýkrát. Výhľad na okolie je znamenitý. Neďaleko sa rozkladajú mestá Myjava a Stará Turá, na opačnej strane zasa severné svahy Malých Karpát a na severozápade Záhorská nížina. V údolí pod nami sa nachádza vodná nádrž Brezová, človeku však do očí udrie aj nápadný veterný park na neďalekou obcou Cerová. Keď sme sa už dostatočne pokochali výhľadom, vydávame sa pomaly na spiatočnú cestu. Dole sa spúšťame dosť rýchlo, na niektorých úsekoch prekračujem 60 km/h. Od Brezovej pokračujeme na Jablonicu. Na konci mesta prechádzame okolo stanice zrušenej lokálky. V miestnej časti Štverník, na opačnej strane údolia za mostom, stála akási továreň, ďalej nasledujú obce Hradište pod Vrátnom (tu pauzujeme na zastávke SAD) a Osuské. Jablonica leží na Záhorskej nížine, čo samo osebe poukazuje na to, ako ďaleko od domova sme sa dostali. Odpočinuli sme si na parkovisku pri železničnej zastávke „obec“. Premávka je tu dosť frekventovaná, dedina leží na hlavnom ťahu č.51 Trnava – Senica – ČR.

Úsek 6, Jablonica - Trstín
čas v cieli úseku - 14:05 hod.; dĺžka úseku - 11,97 km; čistý čas jazdy - 0:32:34 hod.
Po spomínanej hlavnej ceste sme mali v pláne ísť aj my. Ešte hodný kus za dedinou postupujeme viac-menej po rovinke a aj samotné stúpanie do kopca by nebolo také hrozné, keby nás to množstvo kamiónov, ktoré nás obiehali, nevytláčalo z cesty na krajnicu – tá bola v dezolátnom stave. Na vrchu „horského prechodu“ cez Malé Karpaty si dávame pauzu. Nasleduje klesanie, avšak s nepríjemnou dohrou... v nájazde do ľavotočivej zákruty v rýchlosti asi 30 km/h (šťastie, že iba) som na moment nedal pozor, predným kolesom vošiel do ryhy na okraji vozovky a následne dostal šmyk na krajnici, ktorej povrch tvorila zmes jemného štrku a prachu. Keďže sa mi odopli pedále, preletel som cez volant a pomerne mäkko dopadol na asfaltku. Stálo pri mne šťastie, akurát nešlo žiadne auto, takže som neutrpel nijaké fyzické ani materiálne straty. Jano ma tým pádom nemusel ratovať, akurát mal z toho celého veľkú srandu. Pokračujeme do Trstína, kde sme zašli do krčmy. Vypili sme kofolu a zjedli nejaké chleby z vlastných zásob, inak som oprašoval bike a aj sám seba. Hodnú chvíľu sme tam ešte posedeli.

Úsek 7, Trstín - Dolná Krupá (kon.)
čas v cieli úseku - 15:36 hod.; dĺžka úseku - 13,15 km; čistý čas jazdy - 0:32:13 hod.
Od krčmy odchádzame o 15:00 hodín, pričom sa napájame na cestu smer Vrbové. Pri osade Prekážka odbočujeme a opäť po miestnej komunikácii prechádzame malou dedinou Horná Krupá. V susednej Dolnej Krupej sa nachádza barokovo-klasicistický kaštieľ rodiny Brunsvik, v ktorom pobýval svojho času aj svetoznámy hudobný skladateľ Ludwig van Beethoven.

Úsek 8, Dolná Krupá - Malženice
čas v cieli úseku - 16:25 hod.; dĺžka úseku - 17,3 km; čistý čas jazdy - 0:42:43 hod.
Od Dolnej Krupej pokračujeme po takmer absolútnej rovine smerom na juh. Po ceste nie sú ani žiadne dediny, iba poľnohospodárske družstvá Rybníčky, Potôčky a Peklo. V diaľke už možno badať kopčeky Nitrianskej pahorkatiny za Váhom a biele paneláky v Hlohovci. Vyústili sme v Trnave, presnejšie na okraji mesta a pravom uhle sa stočili na cestu smer Malženice. Súbežne s hradskou vedie potrubie s horúcou parou z atómovej elektrárne Jaslovské Bohunice. Máme dosť protivietor, vlečieme sa ako slimáky.

Úsek 9, Malženice - Alekšince
čas v cieli úseku - 18:26 hod.; dĺžka úseku - 27,13 km; čistý čas jazdy - 1:08:02 hod.
Od Malženíc sa prepojom dostávame do Trakovíc, kde dnes už po tretí raz zastavujeme v krčme na kofolu. Tamojší krčmár bol zvedavý odkiaľ ideme – keď som povedal, že z Bradla, zahrnul nás rôznymi zaujímavosťami o tomto mieste. V jazde pokračujeme ponad diaľničný exit, Leopoldov a Hlohovec. Cez Kľačany a Rišňovce sme hlavnou cestou č.513 pomaličky dorazili do Alekšiniec, kde som sa s Janom rozlúčil pri druhom priecestí. Kolegu ešte čaká cesta do Zbehov, kým ja som už prakticky doma. Čo sa výkonov týka, prekonal som dennú vzdialenosť z minulého roka (Nové Zámky, 151 km), ako aj maximálnu rýchlosť.

Počasie - ráno zamračené, veterno, bez zrážok, poobede oblačno, postupne vyjasňovanie, slnečno, miestami veterno, tep.asi 28°C
Účastníci - Ján Harbuľák, Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
157,85 km 10:38 hod. 7:23:41 hod. 21,3 km/h 69 km/h Bradlo





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


jedine vlastné ilustrácie...


© Text: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2005