Cyklo Dunajská Streda - 13.august 2007, po.



Úsek 1, Alekšince - Pata
čas v cieli úseku - 7:21 hod.; dĺžka úseku - 21,86 km; čistý čas jazdy - 0:51:54 hod.
Už skoro ráno nasledujúceho dňa po našom návrate z Košíc (8.augusta) sa rodinka odoberá na prímorskú dovolenku do Chorvátska, no podobne ako vlani bezo mňa. Osobne dávam prednosť pobytu na Slovensku, stráženiu domu, poprípade, a to by som bol veľmi rád, nejakej tej cyklistike či pešej turistike. Počasie však nepraje, od štvrtka do nedele je prevažne zamračené s občasnými prehánkami, kvôli čomu som nešiel ani len na futbal.
Na pondelok už ale meteorológovia hlásia krajšie – ide sa. Z domu vyrážam vcelku skoro, o 6:26 hodín, pričom z Alekšiniec postupujem najskôr po hlavnej na Rišňovce a tu sa stáčam na Rumanovú a Báb. Predbežne súdim, že predpovede počasia sa mýlili, je totiž zatiahnuté a ja uvažujem, či dnes z toho vôbec niečo bude. Ťahám však ďalej a po výšľape na Alexandrov Dvor sa mi pri pohľade na jasnú oblohu na juhu nálada zlepšuje. Oblačnosť ustupuje a začína sa črtať skutočne pekný deň.
Cieľom mi dnes bude Dunajská Streda, centrum „maďarského“ juhozápadu, najväčšie sídlo na Veľkom Žitnom ostrove. V mojich cykloturistických plánoch figurovala už od sezóny 2005, avšak ani raz som sa tam neodhodlal vyraziť. Dúfam, že tentokrát budem úspešný.
Od križovatky Alexandrov Dvor pokračujem rovinkou k exitu rýchlostnej komunikácie R1 Mladý Háj a nato zvoľna zbieham do obce Pata, kde údaje opisujem pri reštaurácii Koruna.

Úsek 2, Pata - Šaľa (centr.)
čas v cieli úseku - 8:03 hod.; dĺžka úseku - 17,15 km; čistý čas jazdy - 0:37:41 hod.
Z Paty prechádzam ponad štvorprúdovku do Šoporne, kde sa napájam na hlavnú cestu č.573 (smer Komárno) a postupujem rovinou priamo na juh. Veľa zaujímavého po ceste nestretávam, míňam len malú osadu Štrkovec a po dlhom úseku ničoho, okrem šírych rolí, prichádzam do Dlhej nad Váhom. Po chvíli sa dostávam do Veče, mestskej časti Šale, ležiacej na ľavom brehu mohutnej rieky Váh, našej najdlhšej. Tento tok nekrižuje v týchto zemepisných šírkach mnoho mostov, a hoci vezmem do úvahy i kompu vo Vlčanoch, je najlepšou voľbou v snahe zbytočne nepredlžovať trasu práve most v Šali. Na rozdiel od predošlých výletov dnes zachádzam do centra mesta a na (stále ešte) zrána ľudoprázdnej pešej zóne si dávam kratšiu pauzu.

Úsek 3, Šaľa - Trstice
čas v cieli úseku - 9:13 hod.; dĺžka úseku - 22,32 km; čistý čas jazdy - 0:52:44 hod.
Z centra Šale ústim k železničnej trati č.130 (Bratislava – Štúrovo) a po jej prekonaní ešte nakrátko zastavujem pri bráne akéhosi agrochemického podniku, kde dohusťujem duše a konzumujem čokotyčinku. Za mestom už ťahám šírošírou Podunajskou rovinou, prechádzam obcou Diakovce, ďalej Tešedíkovom a Žihárcom, pričom tak trocha spomínam na moju poslednú cyklistiku v tejto oblasti, uskutočnenú v októbri minulého roka.
Počnúc jednoduchou križovatkou lokálnych autociest, kde sa stáčam mierne na západ, sa začína mnou doposiaľ neprebádané územie. Dedín je tu pomenej a sú oddelené dlhými, pomerne nezáživnými, no rýchlo zdolateľnými úsekmi. Kam len pozriem, žiaden kopec či terénna nerovnosť – rovina až za horizont. Podobne je tomu aj pred Kráľovým Brodom, kde stretávam českého cyklistu a obdivujem azda jedinú tamojšiu zaujímavosť, pamätník osloboditeľskej Červenej armáde.
Súčasne sa napájam na hlavnú hradskú č.561 (Veľký Meder – Galanta) a s približne šesťdesiatimi kilákmi v nohách sa dostávam do Trstíc, veľkej dediny ležiacej v záplavovom pásme dvoch väčších tokov okolia – Čiernej vody a Malého Dunaja.

Úsek 4, Trstice - Dunajská Streda (centr.)
čas v cieli úseku - 10:25 hod.; dĺžka úseku - 19,8 km; čistý čas jazdy - 0:50:59 hod.
Do mapy sa pozerám čoraz častejšie, cesty sú tu vedené dosť komplikovane, každú chvíľu nejaká križovatka. Za Trsticami prekračujem spomínaný Malý Dunaj, ohraničujúci Žitný ostrov od severu a asistujúci v tomto smere svojmu materskému „veľkému“ Dunaju, zároveň tvoriacemu na juhu štatnu hranicu s Maďarskom. Akési predmostie Žitného ostrova (mimochodom maďarsky zvaného Nagycsallóköz sziget) však tvorí malý kus zeme, uzavretý medzi Malým Dunajom a o čosi južnejšie pretekajúcim Klátovským ramenom, ktorého koryto v Trhovej Hradskej križuje cestný most.
Odtiaľ už vzhľadom na dostatok času nepostupujem rovno na Dunajskú Stredu, trasu si predlžujem cez Dolný Bar. Na miestnej chátrajúcej železničnej zastávke trate č.131 s vlečkou do priľahlého družstva, akurát stretávam osobný vlak vedený 812-kou v smere od Komárna. V dedine sa dostávam na hradskú I.triedy č.63 (Bratislava – Komárno), ktorou v pomerne hustej premávke pokračujem cez Kútniky do Dunajskej Stredy. Do centra mi to chvíľu trvá, je tu totiž celkom rušno. Stred mesta je dosť stiesnený, úzke preplnené ulice, všade kopa ľudí. Nenachádzam tu nejakú tradičnú hlavnú ulicu či námestie, skladám sa teda na jednej z ulíc pešej zóny. Nasleduje obed a úvahy o ďalšom smerovaní. Dorazil som podstatne skôr oproti predpokladu, môžem si teda dovoliť kombinovať. Navyše mi zatiaľ praje počasie...

Úsek 5, Dunajská Streda - Tomášikovo
čas v cieli úseku - 11:51 hod.; dĺžka úseku - 19,53 km; čistý čas jazdy - 0:49:37 hod.
Von z mesta sa mi podarilo vymotať bez väčších problémov, no kúsok som ešte išiel po vedľajšej ceste cez Malé Dvorníky. V susediacich Veľkých Dvorníkoch sa napájam na hlavnú cestu č.507 smer Galanta, ťahajúcu sa priamo kam až oko dohliadne. Roztáčam to na plné obrátky, v rýchlosti obieham početnú, približne dvadsaťčlennú skupinu rekreačných cyklistov (vrátane malých detí) a zakrátko vchádzam do obce Dunajský Klátov. Zaujala ma smerová tabuľa k nie príliš vzdialenému vodnému mlynu. Podobnými sú známe viaceré dediny v bezprostrednej blízkosti Malého Dunaja. Tento konkrétne sa však nachádza na vedľajšom Klátovskom ramene, ktoré je zároveň cennou prírodnou rezerváciou.
Pridlho sa tu nezdržiavam, v postupe pokračujem do Jahodnej, kde novým betónovým mostom križujem tok Malého Dunaja, dávam si krátku prestávku a ťahám ďalej na sever. O čosi severnejšie, v Tomášikove, už pauzujem trocha dlhšie. Potrebujem doplniť energiu a oddýchnuť si.

Úsek 6, Tomášikovo - Sládkovičovo
čas v cieli úseku - 12:48 hod.; dĺžka úseku - 17,3 km; čistý čas jazdy - 0:47:01 hod.
Hlavnou cestou pokračujem na Vozokany a Mostovú, kde ma pri odbočovaní takmer prešiel nákladiak, keď mi vodič nedal prednosť, navyše som vzápätí zistil, že idem zlým smerom – na Čiernu Vodu. Na konci dediny sa teda otáčam a vraciam na pôvodný kurz, pričom na začiatku susednej obce Čierny Brod opúšťam hlavnú cestu a lokálkou postupujem na Košúty a Sládkovičovo. Počasie je priam nádherné, na oblohe niet ani mráčika, len mierny protivietor od severovýchodu mi trocha kazí hladký priebeh cyklotúry.
Tempo mám však pomerne rýchle, no rovnako tak mi aj ubúdajú sily. Potrebujem sa zregenerovať, dať si pohár vychladenej, najlepšie „pravej hnedej“ kofoly, no a tiež pouvažovať, ktorú cestu si ďalej zvolím. Do Sládkovičova prichádzam od železničnej trate, míňam niektoré staré továrenské objekty cukrovaru Diosek a nato prebieham centrom mesta. Už som tu raz-dvakrát bol, celkom sa mi toto niekdajšie agrárne malomesto (5600 obyvateľov) zapáčilo.

Úsek 7, Sládkovičovo - Pata
čas v cieli úseku - 14:37 hod.; dĺžka úseku - 23,04 km; čistý čas jazdy - 0:58:59 hod.
V krčme som chvíľu posedel, osviežil sa pollitríkom kofoly a nakukol do mapy. Sládkovičovo opúšťam o 13:25 hodín, z centra ústim na hlavnú cestu č.75 od Galanty, avšak na najbližšej križovatke sa napájam na azda ešte dôležitejšiu hradskú, a to I/62 (Bratislava – Šoporňa). Ako prvú míňam obec Veľká Mača. Rovinou postupujem s výhľadom na mesto Sereď, na okraji s chátrajúcimi zariadeniami v areáli bývalej niklovej huty, ktorej nákladná a neekologická produkcia, zastavená začiatkom 90.rokov, tu zanechala i stovky ton nepotrebnej hlušiny v podobe obrovskej haldy, ležiacej blízko štvorprúdovej komunikácie.
Cez priemyselnú perifériu mesta i jeho centrum prebieham v rýchlosti, mostom križujem rieku Váh a na ľavom brehu sa ocitám v Šintave. Nasleduje bežná rutina – popod R1-ku, bleskový prejazd cez Šoporňu, opäť zdolávam štvorprúdovku, tentoraz nadjazdom, a v Pate zápis údajov.

Úsek 8, Pata - Alekšince
čas v cieli úseku - 15:49 hod.; dĺžka úseku - 21,76 km; čistý čas jazdy - 0:57:48 hod.
Doma by som chcel byť čo najskôr, predsa len to mám teraz celé na starosť. Napriek pozvoľnému stúpaniu z Paty na Mladý Háj sa snažím držať rezkejšie tempo. Z Alexandrovho Dvora, kde najnovšie v dlhodobo opustenom skladisku pri kaštieli vyrástla akási štýlová reštaurácia, zbieham do Bábu, následne pokračujem na Rumanovú a kopcovitým úsekom (dnes azda jediným) do Rišňoviec. Ešte kúsok po hlavnej a pred štvrtou už môžem bicykel odložiť k odpočinku, zatiaľ len dočasnému...

Počasie - nadránom oblačno, postupne zmenšovanie oblačnosti, cez deň polojasno, slnečno, veterno, tep.asi 28-29°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
162,76 km 9:23 hod. 6:43:43 hod. 24,57 km/h 46,7 km/h Báb





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):



© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2007