Cyklo Galanta - 30.september 2011, pi.



Úsek 1, Alekšince - Malženice
čas v cieli úseku - 10:29 hod.; dĺžka úseku - 24,48 km; čistý čas jazdy - 1:03:59 hod.
Jeseň sa stále neujala vlády nad krajinou a ešte aj na prelome septembra a októbra je počasie takpovediac letné, teploty sa cez deň šplhajú nad dvadsať stupňov a oblačnosti niet široko-ďaleko. Vďaka rozsiahlej tlakovej výši nad strednou Európou bude v nasledujúcich dňoch naďalej príjemne, ideálne na cyklistiku. Po mojom návrate zo zápisu cestuje otec na služobnú cestu do Poľska, ďalšiu cyklistiku v Rakúsku už teda túto sezónu asi nepodniknem. Namiesto toho sa „pomotám“ po okolí. Možností je viacero, no ani ráno si nie som istý, čo bude mojim cieľom.
Z Alekšiniec vyrážam po neskorom vstávaní a ľahkých raňajkách o 9:31 hodín. Ranný chlad už takmer pominul, slnko svieti a obloha je azúrovo modrá. Cestou II.triedy č.513 (Nitra – Hlohovec) postupujem na sever, v úvode sa teda táto cyklistika nesie v znamení boja s protivetrom. Okrem toho je pracovný deň a premávka na hlavnej je otrasne hustá. Prejsť cez centrum Hlohovca je takmer nadľudský výkon, no ani ďalej áut neubúda. Kolóny sú v smere do mesta skoro až po diaľničný exit. Obchvat by v prípade Hlohovca veľmi pomohol. Vydýchnuť si môžem až v Trakoviciach. Po Malženice ešte postupujem proti vetru, ďalej mi už duje do chrbta a ženie ma vpred.

Úsek 2, Malženice - Voderady
čas v cieli úseku - 11:41 hod.; dĺžka úseku - 23,98 km; čistý čas jazdy - 0:52:03 hod.
Od Malženíc nasadzujem konečne rýchle tempo, skoro počas celého úseku po Trnavu idem nad 30 km/h. Obchvat mesta už vyzerá byť pomaly dokončený, no smerom na Senicu ešte do prevádzky uvedený nie je. Od severu vstupujem do Trnavy a prehustenými ulicami sa predieram do relatívne kľudného centra. Minútku trávim pri Dóme sv.Mikuláša, kde nazerám do mapy a ujasňujem si ďalší smer. Hlavným námestím prechádzam k železničnej stanici a ďalej opäť v hustej premávke vychádzam z mesta smerom na Senec. Už kúsok za Trnavou, v Hrnčiarovciach, sa stáčam na lokálku a pokračujem na juh. Až do Pezinka teda nejdem, trasa bude kratšia. Cestou vedúcou krížom cez polia, práve preorávané na zimu, sa rezkým tempom vzďaľujem od Trnavy, zakrátko za sebou nechávam diaľnicu D1 a relatívne nedávno vybudovaný exit Voderady. Ten slúži predovšetkým nákladnej doprave z blízkeho závodu Samsung.

Úsek 3, Voderady - Galanta (nám.)
čas v cieli úseku - 12:42 hod.; dĺžka úseku - 20,15 km; čistý čas jazdy - 0:48:16 hod.
Pri prejazde Voderadmi sa mi z pamäte vynára scéna, keď som tu pri kaštieli pred piatimi rokmi pauzoval cestou na školský výlet. Kúsok južnejšie už vstupujem do okresu Galanta. V Pustých Úľanoch si dávam pauzu na autobusovej zastávke až takmer na konci dediny. Popri obede uvažujem o možnostiach ďalšieho postupu. V jazde pokračujem šírou rovinou na Sládkovičovo, v rýchlosti prebieham centrom mesta a na jeho konci sa napájam na hlavnú cestu č.75 (smer Nové Zámky). Aj tu medzičasom pribudol kruhový objazd.
Míňam termálne kúpalisko Vincov les a natriasajúcou panelovou cestou postupujem na Galantu. Vietor mám ešte stále v chrbte. Pri vstupe do mesta sa vytvorila rozsiahla kolóna, spôsobená prechodom vlaku z Trnavy a uzavretím železničného priecestia. Na bicykli však stojace vozidla s ľahkosťou obchádzam. Zastavujem sa až na hlavnom námestí, skladám sa pri fontáne pred magistrátom a chvíľku odpočívam. Popritom volám Rudolfovi, či sa mu už podarilo vybaviť ubytovanie v Bratislave.

Úsek 4, Galanta - Močenok (ObÚ)
čas v cieli úseku - 14:13 hod.; dĺžka úseku - 23,97 km; čistý čas jazdy - 0:59:19 hod.
S koncom vyučovania v školách sa ruch v uliciach zvyšuje. Pri výjazde z mesta sa zastavujem pri esterházyovskom kaštieli, ktorý prechádza rekonštrukciou pod taktovkou súkromného majiteľa. Vstup do parku je zakázaný, čo som si však nevšimol. Vykázať sa ma snaží akýsi zametač chodníka, ktorého ignorujem. Z mesta postupujem ďalej na juh hlavnou cestou, tú opúšťam iba nakrátko, keď som sa premávke snažil „uniknúť“ prejazdom cez Kajal. V Šali v rýchlosti prechádzam na ľavý breh Váhu, do mestskej časti Veča, kde na pumpe dokupujem tekutiny. Na úseku po vstupný areál fabriky Duslo je dosť hustá premávka, zrejme skončila nejaká smena a ľudia sa uberajú z práce domov. Za Duslom sa stáčam na sever, mierne sa obraciam proti vetru a preto pre udržanie tempa musím vynaložiť väčšie úsilie.

Úsek 5, Močenok - Alekšince
čas v cieli úseku - 16:22 hod.; dĺžka úseku - 31,75 km; čistý čas jazdy - 1:27:42 hod.
Svižne zdolávam Močenok a Hornú Kráľovú, kde však strácam orientáciu a v snahe dostať sa na „skratku“ do Jarku blúdim ulicami dediny. Cesta na Jarok je nespevnená a prašná, okrem toho dosť poničená prejazdom poľnohospodárskych strojov. Na nezaplatenie je však minimálny ruch, široko ďaleko žiadne autá a nádherná scenéria. Neblahým znamením sú drobné kŕče v pravom stehne, v Jarku preto zastavujem a v krčme hneď na začiatku dediny (v smere od družstva) si dávam pauzu na kofolu. Odpočinok trávim aj malým rozhovorom s miestnym družstevníkom. Nálada je podvečerná, hoci do zotmenia je ešte času dosť. Slnko je však už nízke, jesenné.
Lokálka ma z Jarku privádza stúpaním k vysielaču, za ktorým pokračujem sériou zjazdov a krátkych výšľapov cez Párovské Háje. Do Nitry prichádzam od východu, vynáram sa na najvyššom bode panelákového sídliska Klokočina. Vraciam sa na rušné mestské cesty, ktorými zbieham naprieč sídliskom do Mlynáriec, kde si pri pekárňach dávam minútku na vydýchanie, a následne okrajom Kyneka do Lužianok. Záverečnú časť dnešnej cyklistiky zdolávam raz-dva, domov prichádzam pred pol piatou. Cez víkend by som chcel podniknúť pre zmenu nejakú pešiu túru, je teda možné, že som absolvoval poslednú cyklistiku sezóny.

Počasie - jasno, slnečno, mierne veterno, tep.na poludnie až 25°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
124,33 km 6:51 hod. 5:11:19 hod. 23,9 km/h 56,6 km/h Jurský Dvor





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):




© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2011