Cyklo Horná Streda - 24.september 2005, so.



Úsek 1, Alekšince - Pastuchov
čas v cieli úseku - 10:25 hod.; dĺžka úseku - 13,09 km; čistý čas jazdy - 0:36:30 hod.
Predsa len školský rok bol ešte iba na začiatku, nemali sme toľko učebných povinností a aj pekné počasie ma vyhnalo na poslednú cyklotúru v tejto sezóne.
Od domu vyrážam o dosť neskôr ako zvyčajne – o 9:50 hodín, pričom sa dávam smerom na Lukáčovce. Polia ešte stále hýria farbami, zelenou, žltou… Pred Pastuchovom som sa zastavil pri družstve a kochal sa pohľadom na osamotený strom stojaci v strede za horizont siahajúceho repkového poľa. Pauzu si dávam až za dedinou na vrchole kopca pri skládke kalov.

Úsek 2, Pastuchov - Madunice
čas v cieli úseku - 11:08 hod.; dĺžka úseku - 16,19 km; čistý čas jazdy - 0:39:39 hod.
Od skládky pokračujem ku križovatke s topoľčianskou cestou a spúšťam sa dole kopcom okolo rázcestia Soroš na okraj Hlohovca. Keďže je víkend, nie je na cestách až taká hrozná premávka, hlavne čo sa TIR-ákov týka. Krkolomná je iba jazda cez most na pravú stranu Váhu a po hlavnej do Leopoldova. Za historickým centrom ma čaká priecestie, kde v kolóne automobilov čakám na prechod motoráku do Nitry, a jazda okrajom Červeníka.
Učili sme sa, že v Maduniciach pôsobil ako farár preromantický básnik J.Hollý, no a jeho niekdajšiu faru som si nemohol nechať ujsť. Uľahčil mi to i fakt, že ležala hneď pri hlavnej ceste oproti kostolu (pochopiteľne). Že už nadišiel čas opísať údaje, som si spomenul až za dedinou, pri areáli fabriky Otex.

Úsek 3, Madunice - Piešťany (žst.)
čas v cieli úseku - 12:01 hod.; dĺžka úseku - 14,97 km; čistý čas jazdy - 0:37:59 hod.
Po dlhom úseku roviny nasleduje obec Drahovce, ktorú obchádzam obchvatom a na jej konci zabočujem k železničnej zastávke. Akurát tam prebiehala kompletná rekonštrukcia trate aj budovy, výstavba podjazdu poľnej cesty a nových perónov. Urobil som jednu fotku a nato sa občerstvil energydrinkom a keksom.
Pokiaľ niekomu nieje celkom jasné, čo je to absolútna rovina, mal by sa niekedy prebehnúť po trase Drahovce – Piešťany. Cesta vedie popri vodnej nádrži Sĺňava a v meste okolo nemocnice a supermarketu Kaufland. Pred prejazdom ponad trať č.120 odbočujem doprava, k autosalónu Daewoo a pauzujem pri piešťanskej železničnej stanici.

Úsek 4, Piešťany - Krakovany (kon.)
čas v cieli úseku - 12:47 hod.; dĺžka úseku - 10,32 km; čistý čas jazdy - 0:26:59 hod.
Cestou od stanice fotím stavadlo na bratislavskom zhlaví a trať pretínam prechodom pre peších a bicyklistov. Mostom exitu Piešťany sa dostávam na opačnú stranu diaľnice D1. Popri ceste č.499 sa na nevýraznom vale tiahne dnes už nepoužívaná železničná trať do Vrbového. Pri Kocuriciach, mestskej časti Piešťan, pretína asfaltka túto trať priecestím s gumovým povrchom, bez signalizácie. Podvaly sú drevené a koľaje už bohužiaľ značne nahrdzavené. Zašiel som aj do Trebatíc, kde kedysi na tejto lokálke bola stanica. Koľajište je totálne zarastené, no v budove v súčasnosti nejakí ľudkovia žijú.
Na dohľad už mám mesto Vrbové, avšak ešte v Krakovanoch sa stáčam na sever pri tunajšej železničnej zastávke, mimochodom od minulého roka upravenej do celkom slušného stavu. Zápis údajov robím až po prejazde okolo kaštieľa na konci dediny.

Úsek 5, Krakovany - Horná Streda
čas v cieli úseku - 13:30 hod.; dĺžka úseku - 13,14 km; čistý čas jazdy - 0:34:21 hod.
Pohorie Malé Karpaty už mám na dosah; cesta s miernymi stúpaniami a klesaniami vedie po úpätí vrchoviny. Po chvíli vstupujem do trenčianskeho kraja, pri obci Očkov míňam akúsi mohylu a pred Podolím sa ocitám na rázcestí. Bicykel som odparkoval k soške svätého a pár minút si len tak vychutnával pohľad na krajinu.
Ďalej na sever cesta pokračuje do Nového Mesta nad Váhom, odbočka značenej cyklotrasy vedie na kopanice. Ja sa stáčam na východ, prekračujem potok Dubová a vbieham do Pobedimu. Otvára sa mi pohľad na Považský Inovec, vystupujúci akoby z ničoho, z úplnej roviny. Do Hornej Stredy vchádzam cez železničné priecestie trate č.120, dostávam sa na hlavnú cestu a po chvíli nachádzam krčmu. Dal som si polliter kofoly a usadil sa vo dvore. Chlapíka, čo sedel pri susednom stole a lúštil krížovku, som požiadal, či by ma nemohol sfotiť, potom som s ním prebral spiatočnú cestu. Poradil mi prechod Inovcom cez Novú Lehotu, no to už by bolo na dnes príliš.

Úsek 6, Horná Streda - Ratnovce
čas v cieli úseku - 14:56 hod.; dĺžka úseku - 14,95 km; čistý čas jazdy - 0:44:28 hod.
Na konci dediny zabočujem k trati, že si odfotím budovu zastávky hradla Horná Streda. Dokonca som sa spýtal zamestnanca, či ju môžem cvaknúť (mohol som sa na tom vybodnúť), no nedovolil mi ju odfotografovať. Argumentoval tým, že mne by sa tiež nepáčilo, kedy mi niekto fotil dom. Odchádzal som odtiaľ dosť nasratý, pretože za posledný týždeň to bol už tretí prípad (naposledy v Lužiankach).
Za diaľničným exitom (mimochodom, až do konca 90.rokov tu dlhé roky končila západná D1-ka) začína dlhý rovinatý úsek „starej“ hlavnej cesty až po letisko Piešťany. Na parkovisku je odstavené nepoužívané lietadlo, v ktorého útrobách je dnes „Air snack bar“. Ulicami severnej časti mesta sa predieram do centra, kde zisťujem, že je tu nejaká väčšia koncentrácia ľudí ako obyčajne. Po chodníku som dotlačil bicykel až k ústiu Kúpeľného mosta. Dostávam sa do najväčšieho davu. Ulicou prechádzal akýsi sprievod s ozdobenými vozmi a traktormi, folklórne skupiny v krojoch, asi sa konala nejaká slávnosť zberu úrody.
Na kúpeľný ostrov som sa teda nedostal, miesto toho musím po nábreží prejsť k cestnému mostu ponad Váh a na ľavý breh rieky. Cez rekreačnú zónu v obci Banka, kedysi patriacu k okresnému mestu, prechádzam do Ratnoviec a na ich konci zastavujem kvôli oddychu a menšiemu dopingu v podobe čokoládovej tyčinky.

Úsek 7, Ratnovce - Radošina (žst.)
čas v cieli úseku - 15:49 hod.; dĺžka úseku - 12,52 km; čistý čas jazdy - 0:39:35 hod.
V ceste mi stojí Považský Inovec, za Ratnovcami začína stúpanie, ktoré je čím viac strmšie. Vozovka je ale v bezvadnom stave a pomerne široká na vedľajšiu cestu. Pomedzi stromy vrhám ešte posledný pohľad na Váh a Piešťany. Na vrchole kopca sa okrem hranice okresov a krajov nachádza aj turistický hríbik Humništia (300 m.n.m.). Zjazdom sa dostávam na opačnú stranu pohoria, do malej dedinky Svrbice, kde sa stáčam na východ. Miestne potoky tečú v dolinkách úpätia Inovca od severu na juh, takže ma čaká niekoľko nepríjemných stupákov.
Nad Ardanovcami zastavujem kvôli vyhliadke. Je odtiaľ možné vidieť komplet celé údolie Radošinky a aj výrazný kopec Marhát (784 m.n.m.). V Radošine mierim rovno k stanici, konečnej stanici trate č.142, dnes už vyradenej z prevádzky pre osobnú dopravu.

Úsek 8, Radošina - Malé Ripňany
čas v cieli úseku - 16:30 hod.; dĺžka úseku - 11,74 km; čistý čas jazdy - 0:32:00 hod.
Za Radošinou pokračujem v údolí potoka Radošinka popri spomínanej lokálnej trati č.142. Zastavujem v Behynciach (časť Veľkých Ripnian), kde fotím plechovú búdku železničnej zastávky a pri stanici Veľké Ripňany, ktorá je momentálne jedinou obsadenou na tejto trati. Na stanici Malé Ripňany, kde zachádzam kúsok od hlavnej cesty, už bývajú ľudkovia, no k budove sa spredu neviem dostať, koľajisko je zarastené aspoň metrovou burinou.

Úsek 9, Malé Ripňany - Čab-Lahne
čas v cieli úseku - 17:12 hod.; dĺžka úseku - 11,91 km; čistý čas jazdy - 0:33:27 hod.
Ostatné objekty na trati už nafotené mám. Nasledujú dediny Biskupová, Malé Zálužie, Nové Sady. Tu som opäť zišiel z hlavnej hradskej a okolo stanice vybehol na vŕšok ku kostolu. Vraj väčšina obyvateľov tejto obce sú protestanti, no fara bola evidentne katolícka – zrejme tu majú asi ešte jeden kostol, ktorý som prehliadol. Na druhú stranu potoka prechádzam mostíkom pre peších a opäť okolo stanice sa vraciam na hlavnú. Stojím až na autobusovej zastávke pri odbočke k fabrike Ceram Čab. Domov mi ostáva už len záverečný úsek.

Úsek 10, Čab-Lahne - Alekšince
čas v cieli úseku - 17:49 hod.; dĺžka úseku - 11,04 km; čistý čas jazdy - 0:31:28 hod.
Nasledujú Zbehy. Na začiatku dediny, pri Mlyne, prechádzam popod betónový most s letopočtom 1946, patriaci k jelšovskej spojke železničnej trate č.140. Poslednýkrát križujem Radošinku a dostávam sa do stredu obce. Po prejazde andačskými kopcami vstupujem do Alekšiniec a k domu prichádzam príjemne vyčerpaný tesne pred šiestou.
Musím povedať, že čo sa týka cyklistiky, táto sezóna prekonala všetky moje očakávania, hoci zo začiatku to nevyzeralo veľmi dobre s vývojom počasia. V zimnom období si musím riadne zregenerovať kolená a svaly, vytýčiť nejaké nové ciele, pripraviť bike a na jar znovu začíname.

Počasie - ráno chladno, slnečno, jasno, tep.asi 21°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
129,87 km 7:59 hod. 5:56:26 hod. 22,22 km/h 55,1 km/h Svrbice





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2005