Cyklo Krnča - 4.apríl 2009, so.



Úsek 1, Alekšince - Kapince (žst.)
čas v cieli úseku - 10:33 hod.; dĺžka úseku - 16,55 km; čistý čas jazdy - 0:49:49 hod.
Po dvoch týždňoch som teda opäť doma na predlženom „volebnom“ víkende. Včera som s Rudolfom absolvoval vychádzku po geologických lokalitách mesta Nitry, večer futbal, a na sobotu, keďže meteorológovia predpovedajú pekné počasie, plánujem zahájiť cyklistickú sezónu 2009. Večer síce nad trasou uvažujem, ani ráno však nemám úplne jasno – nanajvýš v tom, že vyrážam na smer Topoľčany, podobne ako minulý rok. Pravda vtedy som s brázdením západoslovenských ciest začínal už vo februári...
Ráno sa mi vstáva ťažko, zlozvyk ponocovania s dôsledkom rannej kritickej nenasýtenosti spánkom je produktom života na intráku. O ôsmej teda rozhodne nie je šanca, že by som zahájil cyklistiku. Navyše ráno je ešte vcelku chladno. Získaný čas využívam na ľahké raňajky a kontrolu biku po zimnom odpočinku. Po rozhodnutí, že voliť pôjdeme všetci naraz (t.j. Robi, Rudolf a ja), teda Rybničnú opúšťam až o 9:20 hodín. Okolo volebnej miestnosti nášho okrsku, nachádzajúcej sa v budove obecného úradu, je pomerne rušno, ľudia sa už začínajú zbierať. V komisii ma už na druhý pokus spoznali (v prvom kole ani nevedeli, že som z Alekšiniec :D), hárok som označil, vhodil do urny a tým pádom myslel už len na dnešnú cykloakciu. Po rozlúčke s otcom a Rudolfom opúšťam Alekšince, zdolávam andačské kopce, na začiatku Zbehov sa stáčam k stanici a využijúc skratku, úzku štreku tiahnucu sa popri nepoužívanej železničnej trati č.142 (smer Radošina), sa presúvam do susedného Čabu, respektíve miestnej časti Lahne. Priemyselným parkom prechádzam k ceste II.triedy, ktorou ďalej pokračujem na sever, míňam obce Nové Sady a Malé Zálužie a neskôr opäť na lokálke Kapince, posledné sídlo okresu Nitra. Krátko pauzujem na tunajšej železničnej stanici, ktorá oproti stavu z marca 2006, vyzerá podstatne lepšie. Niekto ju zrejme obýva a udržiava v obstojnom stave.

Úsek 2, Kapince - Tovarníky
čas v cieli úseku - 12:06 hod.; dĺžka úseku - 25,77 km; čistý čas jazdy - 1:05:38 hod.
Krátkou spojkou sa z Kapiniec presúvam do Merašíc, ležiacich pre zmenu v okrese Hlohovec. Tým si trasu mierne predlžujem. Hlavnou cestou č.514 následne pokračujem do Veľkých Ripnian, kde na čerpacej stanici Jurki nakupujem proviant a nejakú tú minútku si dávam oddych. Krajina je v tejto časti topoľčianskeho okresu vlnitá, naviac mierne ťahá vietor, čomu zodpovedá aj moje tempo. Obloha je takmer jasná, miestami to až lezie na nervy, slnko pečie. Jeden kopec strieda druhý, cez Lužany a Horné Štitáre sa v relatívnej kľudnej premávke dostávam do Urminiec, kde nakrátko zastavujem na vŕšku nad dedinou, kochajúc sa výhľadom na Považský Inovec s charakteristickým vrchom Marhát (748 m.n.m.).
Za ďalším stúpaním sa ocitám v Nemčiciach, kde sa napájam na hlavnú cestu č.499 (Piešťany – Topoľčany), nato už nasledujú „Žochárovce“ s prívlastkom „hlavné mesto piva Topvar“ :D. Nedá mi nezastaviť sa pri barokovom kaštieli v Tovarníkoch, ktorý je napriek súčasnému stavu stále impozantnou stavbou.

Úsek 3, Tovarníky - Solčany
čas v cieli úseku - 14:10 hod.; dĺžka úseku - 24,68 km; čistý čas jazdy - 1:16:10 hod.
Tovarnícky kaštieľ sa v podstate nachádza už na okraji mesta Topoľčany. Do centra postupujem širokou, no v týchto hodinách málo frekventovanou Komenského ulicou, ťahajúcou sa mestom od severu na juh. V centre približne 25-tisícových Topoľčian je ticho a kľud, ľudí minimum. Na hlavnom námestí trávim približne 15 minút, konzumujem čokotyčinky, nazerám do mapy a plánujem nastávajúcu trasu.
Od kruhového objazdu na ľavom brehu rieky Nitry postupujem na Práznovce, ktorými som naposledy prechádzal veľmi, veľmi dávno na prvej cyklistike s Janom Harbuľákom. Spomínam si, že ten deň bolo hrozne veterno, ledva sme sa hýbali... Zato dnes to ide vcelku svižne. Od Baštína, miestnej často Bošian, sa stáčam smerom na juh a prakticky „za rohom“ odbočujem na doposiaľ nepreskúmanú obec Krnča, ležiacu v objatí rozplazených kopcov pohoria Tríbeč. S nevôľou stúpam nad dedinu, pričom idem prakticky „slepou“ cestou. Zaujímavosťou okolia je horáreň Horňany, v blízkosti ktorej sa nachádza chránená sekvoja, či aktívny kremencový lom. K sekvoji som sa napokon nesprávnou interpretáciou mapy nedostal, nakrátko som si odpočinul v lese a bonusovo sa zviezol krížom pomedzi stromy, mimo cesty. Do spomínaného lomu sa niekedy pokúsim dostať, snáď mi ako geológovi povolenie dajú...
Vraciam sa naspäť do Krnče, hlavnou cestou č.593 (Partizánske – Nitra) potom postupujem južným smerom. Kofolu si dávam v mojom obľúbenom pohostinstve U Fischera v Solčanoch. S tým rozdielom, že namiesto 15 Sk platím 50 centov. Asi si nezvyknem...

Úsek 4, Solčany - Hrušovany
čas v cieli úseku - 16:24 hod.; dĺžka úseku - 25,33 km; čistý čas jazdy - 1:10:55 hod.
Nasledujúci úsek je notoricky známy a nezáživný. Keď už nič, aspoň si ho trocha predĺžim – z Nitrianskej Stredy prechádzam naprieč nivou Nitry do susedných Chrabrian, odkiaľ sa starou-známou cestou I.triedy č.64 (Žilina – Komárno) presúvam do Ludaníc. Z hlavnej opäť schádzam, podhorskou lokálkou postupujem v úseku Kovarce – Oponice, kde som neodolal možnosti znova si posedieť pri Topvar kofole. Odpočinok sa hodí.
Na okraji Oponíc zdiaľky obdivujem vrch Veľká skala s Oponickým hradom, nato schádzam na neoficiálnu asfaltku vedúcu k protipovodňovej hrádzi Nitry. Po vale rieky sa presúvam k hydrocentrále Preseľany, od ktorej na pravom brehu Nitry vedie panelová cesta do rovnomennej dediny. Znova sa dostávam na hlavnú, lemovanú súvislou zástavbou až po Výčapy-Opatovce. Údaje zapisujem na začiatku Hrušovian, obce známej ako rodisko súčasného premiéra Fica (zvaného nie náhodou „červený hranol“). Teraz sa tým pyšnia, ale o pár rokov budú ľutovať :(

Úsek 5, Hrušovany - Alekšince
čas v cieli úseku - 17:17 hod.; dĺžka úseku - 17,59 km; čistý čas jazdy - 0:39:23 hod.
Keď predchádzajúci úsek som považoval za dôverne známy až nudný, o tomto to platí dvakrát. Za Hrušovanmi prechádzam Koniarovcami, Výčapmi-Opatovcami a míňam Ľudovítovú. Tempo mám obstojné aj napriek miernemu ťahu vzduchu, ktorý sa do mňa opiera. Vzduch sa trocha vyčistil, ráno bola viditeľnosť aj napriek jasnej oblohe slabá. Dominantou okolia je Zobor, vidieť však i skalu s drážovským kostolíkom. Záverom cyklistiky zdolávam Čakajovce a Zbehy, pomaličky stúpam andačskými kopcami a domov prichádzam príjemne unavený o 17:17 hodín. Na prvý šup som dal 110 kilákov a nechytil svalovku. Posilovanie nôh cez zimu sa vyplatilo...
Večer po obligátnej údržbe bicykla, osviežujúcej sprche a výdatnej večeri sledujem správy. Z prvých predbežných výsledkov prezidentských volieb nie som nadšený, pochybujem, že do rána sa to zmení. Pravdepodobne vyhrá starý chuj a Slovensko sa ďalších 5 rokov bude musieť vysporiadať s brebtajúcim „prezidentom hlavy štátu“.

Počasie - jasno až polojasno, slnečno, mierne veterno, tep.asi 20-22°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
110,10 km 7:57 hod. 5:09:55 hod. 21,83 km/h 59,1 km/h Urmince





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):



© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2009