Cyklo Sabinov - 21.júl 2007, so.



Úsek 1, Košice - Obišovce
čas v cieli úseku - 9:31 hod.; dĺžka úseku - 21,10 km; čistý čas jazdy - 0:52:19 hod.
Deň po našej ďalekovýchodnej anabáze sme mali v pláne aktívne oddychovať formou vlakového výletu do maďarského Miskolca, no ráno Rudolf pre únavu odmietol vstávať a ja, musím sa priznať, tiež som po tej túre ledva stál na nohách. Nešlo sa teda nikde. V piatok okrem malej vychádzky do mesta na kofolu sa tiež nič mimoriadne neudialo a tým pádom začínam pociťovať deficit pohybu.
Ráno vyrážam po krátkej príprave o 8:20 hodín s tým, že moja dnešná trasa povedie na juh do maďarskej časti regiónu Abov. Náhle však mením plány a miesto toho postupujem na sever; po nákupe zásob na Slovnafte pri kine Družba sa púšťam cez amfiteáter hore Watsonovou ulicou, pomedzi rodinné domy prechádzam na Lokomotívu a zbieham k Hornádu. Kostolianska ulica ma vyvádza z mesta na miestnu komunikáciu smer Kysak, zakrátko vbieham do lesa. Po Kostoľany ma obieha len niekoľko áut, ďalej, po prekonaní rieky Hornád a prejazde Družstevnou, je premávka ešte redšia. Údolím sa rozlieha iba tlmený šum rieky, sem-tam po trati č.180 (Košice-Žilina) zarachotí veľkou rýchlosťou sa ženúci rýchik.
Zo začiatku sa mi ťahá trocha sťažka, preto si v Trebejove na železničnej zastávke dávam krátku pauzu. Kúsok ešte prechádzam nivou Hornádu, nato absolvujem prvé prudšie stúpanie a zjazdom, minúc odbočku na Kysak, sa dostávam do obce Obišovce. Hneď na jej začiatku prechádzam okolo areálu malej konzervárne Frucona a v strede dediny zastavujem najskôr pri turistickom hríbiku, potom sa na lavičke oproti pomníku padlým skladám ku krátkej prestávke. Rozmýšľam, kade to potiahnuť teraz.

Úsek 2, Obišovce - Cemjata
čas v cieli úseku - 10:45 hod.; dĺžka úseku - 19,39 km; čistý čas jazdy - 0:51:51 hod.
Volím teda trasu, ktorou som doposiaľ nešiel. Nepokračujem stúpaním cez dedinu k hlavnej ceste, ale pred kostolom zabočujem doľava a po podjazde železničnej trate č.188 postupujem na sever. Cesta vedie úzkym údolím vždy zakalenej riečky Svinky, lemovaná je záhradkárskou osadou Pod Ostrou a vinie sa zväčša po rovinke, len s neveľkými stúpákmi, respektíve klesaniami. Povrch cesty veľmi kvalitný nie je, poznačuje ho veľa záplat. Za rázcestím Pillerov mlyn údolie nakrátko opúšťam stúpaním na Ruské Pekľany (kde sa tam ten názov vzal, ešte dakde na Rusnákoch by som pochopil...), odkiaľ po výšľape až ku kostolu zbieham do obce Ľubovec.
Pri tamojšom turistickom hríbiku si dávam krátku pauzu na oddych a doplnenie fľašky, nato pokračujem zjazdom späť do doliny Svinky, presnejšie obce Radatice. Súbežne s hradskou vedie kúsok aj pešia Cesta hrdinov SNP, no v Janove sa odpája do lesa. Za Bzenovom som vystúpal ku križovatke s hlavnou cestou č.546 od Margecian a miernym stúpaním pokračoval až do záhradkárskej osady Cemjata. Tu len chvíľka na vydýchanie a ide sa ďalej.

Úsek 3, Cemjata - Sabinov (centr.)
čas v cieli úseku - 11:55 hod.; dĺžka úseku - 21,81 km; čistý čas jazdy - 0:46:01 hod.
Zjazdom z Cemjaty sa dostávam na okraj Prešova, do miestnej časti Vydumanec. Stúpam smerom na západ po hlavnej ceste č.18 (Bytča – Michalovce), míňam Malý Šariš a následne ma klesanie privádza do Chminianskej brázdy. Z hlavnej schádzam do Župčian, ešte predtým ale pozorujúc terénne úpravy v južnej časti chotára obce, súvisiace s výstavbou diaľnice D1, nato ťahám hore dedinou a na jej konci pauzujem.
Okolitá krajina je vcelku vlnitá, prevažne odlesnená. Kopce režem miestnou komunikáciou, ktorej povrch je v dezolátnom stave – asfaltovým by sa dal nazvať iba zo začiatku (aj to samý výmoľ a záplata), ďalej už ide len o spevnenú štrkovú cestu s ústim v obci Medzany. Odtiaľ po krátkom zjazde pokračujem rovinkou na Ostrovany a Ražňany. Tejto časti údolia Torysy dominuje jednoznačne Šarišský hradný vrch (570 m.n.m.), no východnejšie mu konkuruje dvojica pahrokov Stráž a Lysá Stráž.
V Ražňanoch sa už ocitám na predhorí pohoria Bachureň, do kopcov ale nesmerujem, zbieham na úroveň rieky, čím sa dostávam do okresného mesta Sabinov. Po dôkladnej prehliadke historického centra, známeho všetkým filmovým fajnšmekrom najmä z oscarového „Obchodu na korze“, som zakotvil v parku na námestí a asi polhodinku posedel. Uvažoval som aj, či nejsť pozrieť Petra, no neviem, kde má vlastne ten obchod a či tam vôbec bude...

Úsek 4, Sabinov - Petrovany (zast.SAD)
čas v cieli úseku - 14:02 hod.; dĺžka úseku - 29,09 km; čistý čas jazdy - 1:09:37 hod.
Z mestského centra pokračujem hlavnou cestou č.68 na juh, no na predmestí impulzívne odbočujem na kofolu do pohostinstva Jonatán. Za Sabinovom postupujem údolím Torysy cez Šarišské Michaľany a taktiež okrajom Veľkého Šariša. Ešte pred Prešovom zastavujem na pumpe Slovnaft, dokupujem zásoby a nato sa púšťam do prejazdu týmto 90-tisícovým krajským mestom. Prechádzam priamo cez centrum, pričom tu zastavujem iba na moment, okolo železničnej stanice a ďalej priemyselnou perifériou po štvorprúdovke až ku koncovému diaľničnému exitu. Ponad východnú D1-ku sa presúvam k vysielacej stanici Prešov a zjazdom pokračujem do Petrovian.

Úsek 5, Petrovany - Košické Oľšany
čas v cieli úseku - 15:22 hod.; dĺžka úseku - 25,37 km; čistý čas jazdy - 1:01:21 hod.
Za Petrovanmi prechádzam miestnou časťou Močarmany, míňam cigánsky tábor a dostávam sa do vlnitého terénu. Po niekoľkých stupákoch a zjazdoch vbieham do Drienova, za ktorým križujem rieku Torysu a tiež diaľnicu a napájam sa späť na hlavnú cestu č.68 (Poľsko – Košice – Maďarsko). Ďalšia trasa vedie cez Lemešany, Janovík, Bretejovce a Seniakovce len v relatívne malej premávke. V Budimíre zabočujem k miestnemu kaštieľu, v ktorom je umiestnená pobočka Technického múzea Košice a nachádza sa tu napríklad expozícia historických hodín. Dávam si pár minút prestávku, jednu tyčinku, log isostaru a vyrážam na ďalšiu cestu.
Pri začiatočnom exite diaľnice v Budimíre D1-ku podchádzam a po prejazde ponad Torysu pokračujem cez Vajkovce a Rozhanovce. Už ma mierne zmáha únava, preto v Košických Oľšanoch hneď za hlavným ťahom na Michalovce zastavujem v krčme. Pollitrík vychladenej kofolky mi dobre padol. Už ale menej pohľad do telky na nadopovaných podvodníkov z Tour de France :)

Úsek 6, Košické Oľšany - Ždaňa
čas v cieli úseku - 16:25 hod.; dĺžka úseku - 19,44 km; čistý čas jazdy - 0:49:21 hod.
V jazde pokračujem nivou Torysy po lokálke do Sadov nad Torysou a odtiaľ využívam moju novú skratku na Košickú Polianku a Krásnu nad Hornádom. Vchádzam teda do mesta Košíc, no rozhodol som sa, že cyklotúru ešte nekončím. Namiesto postupu cez sídlisko Nad Jazerom rovno domov sa dávam z Krásnej po hlavnej ceste č.552 na smer Trebišov a po výšľape nad Nižnú Hutku zbieham ponad trať č.190 a ŠRT do Nižnej Myšle.
Najskôr mi vadí silný protivietor, no to, že postupne ustal, je znamením blížiacej sa búrky – od východu totiž postupuje dosť nebezpečná čierňava. Krajinou sa teda rozlieha to povestné ticho pred búrkou. Mierne pridávam na tempe, nerád by som na záver zmokol, hoci tu, blízko od domova, to ani tak vadiť nebude. Úsek zakončujem po výšľape do Ždane pri miestnom cintoríne.

Úsek 7, Ždaňa - Košice (sídl.Terasa)
čas v cieli úseku - 17:29 hod.; dĺžka úseku - 18,79 km; čistý čas jazdy - 0:49:37 hod.
Za Ždaňou križujem dnes po druhý raz rieku Hornád, prechádzam do veľkej obce Čaňa a naberám smer sever. Obloha sa už kompletne zatiahla. Pre istotu teda budem pokračovať cez dediny – Geču a Valaliky, aspoň sa bude kde schovať. Po prejazde všetkými štyrmi časťami Valalík (Košťany, Bernátovce, Všechsvätých a Buzice) podchádam val širokorozchodky a po krátkom prejazde šírou krajinou prichádzam na najjužnejší cíp Barce, mestskej časti Košíc. Už ma aj z domu otravujú, že kde toľko trčím. Na čerpacej stanici ÖMV na moment oddychujem, po vypití plechovky isofruitu nastupujem na záver cesty.
Prejazd priemyselnou zónou v Barci mi už v úvode nanešťastie opäť komplikuje protivietor, navyše začína padať – natoľko, že som nútený vytiahnuť bundu. Po chvíli už z drobnej prehánky vzniká prietrž mračien. Sídlisko Juh som ešte nejako zvládol, no pri hoteli Slovan na Námestí osloboditeľov si predsa len musím pár minút počkať. Prejazd cez niekoľko mlák urobil z mojich topánok rezervoár dažďovej vody, nič príjemné. Hneď ako hlavný nápor ustal, môžem pokračovať. V podstate už len Štúrovou ulicou k Steel aréne a Moldavskou hore na Terasu.
Na „základni“ na Bernolákovej končím o pol šiestej po bezmála 155 kilometroch, doposiaľ teda padla najväčšia denná vzdialenosť.

Počasie - slnečno, jasno, mierne veterno, tepl.asi 32-34°C, neskôr oblačno až zamračené, búrka
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
154,99 km 9:09 hod. 6:30:07 hod. 24,19 km/h 64,8 km/h Drienov kafiléria





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):



© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2007