Cyklo Slaný - 7.jún 2009, ne.



Úsek 1, Praha (Pelc-Tyrolka) - Středokluky (žst.)
čas v cieli úseku - 11:06 hod.; dĺžka úseku - 21,49 km; čistý čas jazdy - 1:04:49 hod.
Po týždni geologických exkurzií, ktoré síce boli v mnohom poučné a zaujímavé, avšak „zobrali“ nám toľko potrebný čas skúškového obdobia, vyrážam opäť na cyklistiku. Poslednú som absolvoval pred zhruba mesiacom, takže už je načase. Presne sa už nepamätám, čo som robil v piatok a sobotu, ale pravdepodobne to bolo niečo dôležité, keďže cyklotúru som si nechal na posledný deň týždňa.
Počasie vyzerá nad ránom dosť premenlivo, napokon som akosi zmierený s tým, že sa nikam nejde, keď sa v priebehu pol hodinky celkom slušne vyjasňuje. Na obzore sa síce ešte posúvajú nejaké mračná, no inak to vyzerá vcelku nádejne. Od internátu teda vyrážam o 9:33 hodín, za cieľ volím Kladno, Slaný, eventuálne Klobuky. Podľa toho, ako mi to pôjde. Z Pelc-Tyrolky pokračujem Povltavskou do mestskej časti Troja, kde prechádzam cyklotrasou cez Trojský ostrov do Stromovky, vynoriac sa pri stanici Bubeneč. Prechádzam rovnomennou štvrťou až do Dejvíc, k areálu ČVUT a následne pozvoľna stúpam frekventovanou Evropskou ulicou von z mesta. Takmer na vrchu stúpania, neďaleko Džbánu, sa stáčam na vedľajšiu cestu klesajúcu údolím Šárky na Jenerálku. Pri miestnom pohostinstve pár minút pauzujem, konzumujem tyčinku a čumím do mapy. Na výber je množstvo ciest vedúcich do Kladna...
Z Jenerálky ma čaká výšľap do Nebušíc, ďalej krížom cez pole Přední Kopanina, posledná mestská časť Prahy, za ktorou sa mi núka pekný výhľad na okolie, vrátane najväčšieho a hlavného pražského letiska Ruzyně. Dnes tam nie je taký „traffic“, ale obyčajne pristáva a vzlieta jedno lietadlo za druhým. V susedných Tuchoměřiciach mierne strácam orientáciu, žiada si to mapu. Ďalší výšľap, obec Kněževes a na jej okraji železničná stanica Středokluky, kde končím úvodnú etapu.

Úsek 2, Středokluky - Slaný (nám.)
čas v cieli úseku - 13:05 hod.; dĺžka úseku - 29,07 km; čistý čas jazdy - 1:18:45 hod.
Za Středoklukmi sa dostávam k hlavnej ceste Praha – Kladno, avšak pokračujem do dedinky Makotřasy. Blízke pole, či skôr pasienok, je porastený vysokou zelenou trávou, ktorú obeduje stádo ovečiek. Pri pohľade na zatiahnutú oblohu a spomienke na podobné zažité situácie, som trocha zneistel. Pravdepodobne zaprší. Napájam sa na hlavnú cestu č.61 a kúsok súperím o vrchársku prémiu s dedkom so zafáčovanou nohou. Tipnite si, kto vyhral... ;)
Nedalo mi nezastaviť sa na pár minút pri lidickom pamätníku. Vystavaný bol za komunizmu, o čom svedčia plastiky roľníkov a robotníkov na jeho stenách, no viaže sa k obdobiu druhej svetovej vojny, keď za Protektorátu Čechy a Morava Nemci vypáli pôvodnú obec Lidice (spolu s Ležákmi) a jej obyvateľov vyvraždili z pomsty za atentát na R.Heydricha, ríšskeho protektora.
V jazde pokračujem hlavnou cestou prakticky až do Kladna, najväčšieho mesta stredočeského kraja (cca 100-tisíc obyvateľov), bývalej bašty uhoľného baníctva a metalurgie (Poldi). Na hlavné námestie (Náměstí Starosty Pavla) sa dostávam bez väčších komplikácií, avšak nestíham si vychutnať tunajšiu atmosféru, jemným kropením sa začína lejak. Zaliezam do podchodu pri mestskom úrade a oddychujem. Dominantou námestia v Kladne je historická neorenesančná radnica a Kostol nanebovstúpenia Panny Márie. Po krátkej a intenzívnej prehánke sa nebo opäť vyjasňuje, čo do mňa vlieva energiu a odhodlanie pokračovať v jazde.
Z vyľudneného centra sa presúvam do mestskej časti Švermov, stúpam do Vinaříc, obce ležiacej na úpätí nevýrazného vŕšku nazývaného Vinařická hora. Jedná sa o bývalý, terciérny stratovulkán, čiže sopku so striedajúcimi sa lávovými prúdmi a nánosmi pyroklastík, ktorú sme navštívili počas geologickej exkurzie túto stredu. Zo štyroch absolvovaných (+ Prokopské údolie, Český kras a Hloubětín) ma práve tá kladenská zaujala najviac. Je to pekný kraj, pre geológa ako stvorený...
Za Vinařicami podstupujem prejazd vlnitým terénom, zdolávam niekoľko stupákov, až nakoniec od juhu vstupujem do mesta Slaný. Aj v jeho okolí sa v minulosti nachádzali uhoľné bane, avšak tu bolo dobývanie zásob komplikovanejšie ako v Kladne, čo sa ekonomicky nevyplatilo. Námestie sa nachádza na vŕšku, po obvode štvorcového pôdorysu leží viacero historických budov rôznych slohov, vrátane tunajšieho Vlastivedného múzea. Najvýznamnejšou pamiatkou je impozantný gotický kostol sv.Gottharda.

Úsek 3, Slaný (nám.) - Slaný (žst.) (- Kralupy nad Vltavou)
čas v cieli úseku - 14:20 hod.; dĺžka úseku - 7,25 km; čistý čas jazdy - 0:20:55 hod.
V centre Slaného odpočívam a dopĺňam energiu. S mojim plánom „potiahnuť“ to až do Klobuk to vyzerá nádejne iba do chvíle, než sa obloha opäť zaťahuje súvislým kobercom mračien. Napriek tomu neváham pokračovať v jazde, vraciam sa na južný okraj mesta k hlavnej ceste, kde ma však chytá lejak. Stačil som sa schovať do najbližšej autobusovej zastávky (nie práve najlepšie zatesnenej), kde prečkávam hlavný nápor dažďa približne 20 minút. Následne uvažujem, čo podniknem za týchto nepriaznivých okolností. Pokračovať na sever ma láka, no tmavošedá fronta prichádzajúca z toho smeru má na mňa odstrašujúci vplyv.
Po chvíli úvahy to vzdávam a vraciam sa do Slaného na železničnú stanicu. Na vyjasnenie to vôbec nevyzerá. Kupujem lístok a miestny cestovný poriadok a sadám na perón. Zakrátko sa mraky pomaly rozostupujú a obnažujú belasú oblohu s presvitajúcimi teplými lúčmi poludňajšieho slnka. Je to tak trochu ako naschvál, no plány už nemením. Po asi hodinu a pol trvajúcom čakaní nasadám na napráskaný vlak Os 9735 (jedna 810-ka) z Loun, vezúc sa do najbližšej veľkej, respektíve uzlovej stanice, Kralúp nad Vltavou.

Úsek 4, Kralupy nad Vltavou (žst.) - Odolena Voda
čas v cieli úseku - 17:52 hod.; dĺžka úseku - 19,56 km; čistý čas jazdy - 0:52:20 hod.
Po výstupe z vlaku ma vyrušil telefonát od Jakuba Březinu, ktorý sa chcel dohodnúť na zajtrajšom postupe, keďže máme prvý deň terénnych cvičení z petrológie. Od stanice po krátkom blúdení mestom prechádzam cestným mostom ponad Vltavu do mestskej časti Lobeček, míňam areál chemickej fabriky Kaučuk Kralupy a vstupujem do Veltrús, kde po prejazde pomerne navštevovaným parkom prichádzam k chotkovskému barokovému kaštieľu z 18.storočia.
Prechádzam ponad diaľnicu D8 (Praha – Lovosice) do obce Zlosyň, kde sa stáčam na miestnu komunikáciu smerujúcu miernym stúpaním na juh. V Úžici ma na priecestí zdržal motorový vlak z Kralúp do Neratovíc. Vyjasnilo sa, ostrovčeky oblakov presúvajúcich sa jasnou oblohou ponad lány ešte zelených polí ma niekoľkokrát primäli zastaviť a porozhliadnuť sa po okolí. Úsek zakončujem na námestí v meste Odolena Voda.

Úsek 5, Odolena Voda - Praha (Pelc-Tyrolka)
čas v cieli úseku - 19:48 hod.; dĺžka úseku - 28,09 km; čistý čas jazdy - 1:13:16 hod.
V susedných Panenských Břežanoch, obci, kde počas vojny býval nenávidený ríšsky protektor Heydrich, pauzujem pri pamätníku padlým, čokotyčinku zalievam fľašou isotonicu. Následne stúpam do susednej Bášte, stáčajúc sa mierne na východ. Na križovatke s hlavnou cestou č.9 ma zdržala kolóna áut, ktorú zasa brzdila rekonštrukcia vozovky. Od Měšíc napredujem rovno na juh, poslednou dedinou pred Prahou sú Hovorčovice, pred mestskou časťou Třeboradice sa stáčam popri železničnej trati rovno na Letňany, čim navyše obchádzam sídlisko Čakovice. Pri priemyselnom areáli v Letňanoch sa napájam na Tupolevovu, ktorú už dôverne poznám.
Okolo obchodného centra Letňany na okraji rovnomenného pražského panelákového sídliska postupujem Tupolevovou až ku konečnej stanici metra, linky C. Horšie je, že nad Prahou sa opäť zamračilo a farba mračien nasvedčuje dažďu. Prejazd sídliskami Prosek a Střížkov uskutočňujem po trase dobre známej autobusovej linky 186, inak by som mohol v panelovej džungli celkom ľahko zablúdiť. Po krátkom zastavení na vyhliadke na okraji Proseku v rýchlosti zbieham dole ulicou Na stráži na Bulovku, kde sa napájam na pražskú „magistrálu“. Dážď ma chytá počas zjazdu Holešovičkami, čiže len tesne pred cieľom cyklistiky. Vzápätí ustáva a do maximálnej intenzity sa dostáva až po mojom príjazde k internátu na Pelc-Tyrolku (19:48 hodín). Po cyklistike som dosť vyčerpaný, nakoľko prakticky mesiac som bol bez pohybu. Ráno na petrológiu som to teda akosi prespal...

Počasie - premenlivá oblačnosť, zrána polooblačno, miestami polojasno, neskôr zamračené, prehánky, tep.asi 25°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
105,46 km 10:15 hod. 4:50:50 hod. 22,45 km/h 58,3 km/h Vinařice





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2009