Cyklo Smolenice - 14.apríl 2007, so.



Úsek 1, Alekšince - Hlohovec (ČS Slovnaft)
čas v cieli úseku - 9:47 hod.; dĺžka úseku - 16,99 km; čistý čas jazdy - 0:42:36 hod.
Kvôli stále ešte chladným aprílovým ránam vyrážam z domu predsa len o niečo neskôr, o 8:55 hodín. Obloha je jasná, bez jediného mráčika, od poľovníckej chaty nad Lukáčovcami mám perfektný výhľad na masív Zobora (587 m.n.m.). V dedine stojím pri kaštieli, niečo mi tam dole hrkalo – myslel som, že problém s radičom, no bolo to iba odstávajúce lanko.
Za Pastuchovom sa povyše skládky kalov pripájam na hlavnú cestu č.514 (Hlohovec – Topoľčany), na ktorej je na sobotu pomerne hustá premávka.

Úsek 2, Hlohovec - Kátlovce
čas v cieli úseku - 11:08 hod.; dĺžka úseku - 26,03 km; čistý čas jazdy - 1:01:57 hod.
Na pumpe Slovnaft v lokalite Jašter pri Hlohovci si dávam pauzu na nákup proviantu. Cieľ už mám viac-menej vytýčený – Smolenický zámok, no ešte pozerám do mapy, že akou trasou sa tam vydať.
Prechádzam cez Hlohovec, mostom ponad Váh do Šulekova, kde sa z hlavnej stáčam do centra Leopoldova. V krátkom slede potom križujem dve železničné trate, priecestím č.141 a fungl novým, ešte celkom nedokončeným podchodom aj hlavnú č.120 (Bratislava – Žilina). Ako som si všimol, práce na obnove koridoru spôsobili, že zanikol cestný prístup do obce Červeník od východu. Od futbalového štadiónu pokračujem stredom dediny, ústim na „starú“ cestu č.61 od Trnavy a nadjazdom prechádzam ponad diaľničný exit. Zo Žlkoviec potom stúpam na okraj repkového poľa, kde si nachádzam miesto s dobrým výhľadom na celý areál jadrovej elektrárne. Nato sa z Malženíc stáčam na sever, po toku potoka Blava, kde moja cesta vedie Jaslovskými Bohunicami a miestnou časťou Paderovce až do Kátloviec.

Úsek 3, Kátlovce - Trstín
čas v cieli úseku - 12:04 hod.; dĺžka úseku - 14,9 km; čistý čas jazdy - 0:37:44 hod.
Po menšom oddychu sa dávam stúpaním na ešte viac vedľajšiu hradskú, míňam prvých cyklistov a kúsok pred zjazdom na Dolné Dubové opäť naberám smer sever. Pri Kooperačnom sušiarenskom areáli, patriacom zrejme k miestnemu poľnohospodárskemu družstvu, si na autobusovej zastávke dávam prestávku na čokotyčinku a načerpanie nových síl pred kľúčovým úsekom. Nato pokračujem údolím Dubovského potoka cez Horné Dubové do Naháča, kde sa napájam na hlavnú cestu vedúcu popod celé Malé Karpaty od Vrbového pri Piešťanoch až po metropolu Slovenska. Musím povedať, že sa mi ťahá nejako horšie, preto pauzu na vrchole kopčiska, pri tamojšom kostole, som celkom uvítal. V susedstve spomínaného kostola, ktorý azda pamätá ešte časy Juraja Fándlyho (istú dobu tu pôsobil ako farár), sa nachádza i cintorín, kde človeka zaujmú najmä charakteristické „dobrovodské“ náhrobky v tvare podkovy.
Zjazdom pokračujem cez osadu Prekážka, už s výhľadom na masív Zárubov (767 m.n.m.), najvyššieho vrchu Malých Karpát, do veľkej obce Trstín. Okamžite mierim do jednej z krčiem, ktorú už dobre poznám z predchádzajúcich cyklovýletov.

Úsek 4, Trstín - Dolné Orešany (kostol)
čas v cieli úseku - 13:21 hod.; dĺžka úseku - 15,58 km; čistý čas jazdy - 0:38:01 hod.
Vyššia moc však chcela, že pollitrík kofoly som si nemohol vychutnať do tej miery, ako by som to chcel. Väčšinu času som tu strávil nie príliš plodným rozhovorom s miestnym (už mierne podguráženým) štamgastom. Skôr okolnosti boli zaujímavé. Jeho komentár: „Bazmeg, koho tu nestretneš,“ sa celkom hodil, keďže kolega pochádzal z Martina a tu v Trstíne narazil na od Nitry idúceho košického cyklistu.
Po chytrom vyloganí kofoly teda znova sadám na bike a pokračujem z Trstína okolo železničnej stanice a areálu fabriky Chemolak do Smoleníc, kde bez väčších okolkov nastupujem hore strmákom ku zámku. Pekné počasie vytiahlo vonku dosť ľudí, v okolí zámku je ich hojne, dokonca sa tu koná i jedna svadba. Bicykel som na pár minút odstavil pri hlavnej bráne do zámku, tohto času kongresového strediska SAV, a urobil zopár záberov z okolia. Zaujímavosťou je, že jednu noc tu bol ubytovaný aj sovietsky vodca Nikita Chruščov, keď sa vracal z nejakých rokovaní za železnou oponou.
Ja sa tu dlho nezdržiavam, chvíľu som si vyhradil na oddych a potom sa pustil dole kopcom späť do dediny. Pokračujem „hlavným námestím“ a miestnou časťou Smolenická Nová Ves po nie práve najkvalitnejšej vozovke z asfaltom potiahnutých betónových panelov, aj okolo odbočky na rekreačnú oblasť Jahodník. V súvislosti s ňou spomínam na minuloročný školský výlet. Dedinu opúšťam na poslednej križovatke a smerujem na juhozápad, stále ešte s výhľadom na Smolenický zámok, no iba do chvíle, keď vbieham do lesa a po krátkom stupáku s následným zjazdom, sa dostávam do obce Horné Orešany. Na zelenom trávniku miestneho futbalového hriska práve prebieha majstrovský zápas s konkurenčným ŠK Slavoj Boleráz, no ja sa pri tom divadle nezastavujem.
Zákrutou cesty č.502 (Bratislava – Vrbové) pozvoľna stúpam okrajom viníc do susedných Dolných Orešian, míňam zhromaždisko paraglidistov a v strede dediny si dávam pauzu na oddych, tyčinku a kontrolu mapy.

Úsek 5, Dolné Orešany - Trnava (sídl.Vodáreň)
čas v cieli úseku - 14:29 hod.; dĺžka úseku - 21,36 km; čistý čas jazdy - 0:55:36 hod.
Z Orešian postupujem popod Malé Karpaty, no ešte pred Doľanmi sa stáčam viac na juh a po mierne zanedbanej lokálnej komunikácii sa púšťam do Dlhej. Za obcou ma čaká najskôr prudké, potom tiahle mierne stúpanie končiace pred Borovou. Možno nie až tak vysoké, no z diaľky výrazné vŕšky Malokarpatského pohoria mám už za chrbtom a postupne ich strácam z dohľadu. V Ružindole som opäť na známej ceste, od krajského mesta Trnava ma delí iba pár minút jazdy.
Do „slovenského Ríma“ vstupujem pri roľníckom družstve od západu, križujem železničnú trať č.116 a nato sa po hlavnom ťahu od Senice presúvam viac do centra. Cestu som si chcel skrátiť po chodníku a prechodom pre chodcov, no veľa času som tým neušetril. Jadro mesta obieham zo severu a na periférnom panelákovom sídlisku Vodáreň zastavujem na čerpacej stanici Slovnaft. Na obed si kupujem bagetu a počas jej jedenia sledujem neobvykle dlhý, prinajmenšom 100-členný pelotón motorkárov – chopperov.

Úsek 6, Trnava - Hlohovec-Šulekovo
čas v cieli úseku - 16:21 hod.; dĺžka úseku - 27,01 km; čistý čas jazdy - 1:16:22 hod.
Hoci obed som ešte úplne nestrávil, nemám času nazvyš, a preto sa okamžite vydávam na ďalšiu cestu. Mesto Trnava opúšťam pri objekte starej vodárne a nato z hlavnej cesty zbieham na obchvat. Od môjho posledného prechodu týmto úsekom sa pomery mierne pozmenili – autocesta na Zavar už nevedie ponad trať a obchádzkou okolo areálu fabriky PSA Peugeot (hoci dá sa ísť aj tade), avšak cez osadu Prílohy ako kedysi. Zo Zavaru pokračujem rovinkou na Šúrovce, križujem dvojkoľajnú železnicu od Serede do Leopoldova a prudko mením smer na severný.
Prestávam sa cítiť pohodlne, tlačí ma riť a akosi sa mi krúti žalúdok (bude to asi spôsobené kombináciou tej bagety, tyčinky a isostaru), musím častejšie odpočívať. Jednu pauzu som si dal na stanici Siladice, ďalšiu zasa na autobusovej zastávke v neďalekých Horných Zeleniciach. Veľmi som si ale neodpočinul, pritrafil sa akýsi drobizg, ktorý mal veľa otázok ohľadne súčasnej high-tech cyklistickej výstroje. Úsek končím v Šulekove, kde zachádzam k môjmu obľúbenému miestu – pamätníku popravy národovcov V.Šuleka a K.Holubyho.

Úsek 7, Hlohovec-Šulekovo - Alekšince
čas v cieli úseku - 17:30 hod.; dĺžka úseku - 17,94 km; čistý čas jazdy - 0:43:37 hod.
Kým si tam tak oddychujem, prešla okolo rodinka so psom a z hlavnej cesty sem odbočili akýsi Bratislavčania, pofotiť si obelisk. Nemal som chuť odtiaľ odísť, možno to bolo trocha únavou, ale i tým prostredím. Konáriky vysokých tují a steblá trávy sa jemne vlnili vo vánku, obloha bez mráčika ešte umocňovala dojem z prekrásneho dňa. Nič sa však nedá robiť, domov sa musím vrátiť.
Mostom prechádzam ponad Váh, potom centrom Hlohovca, ktorý opúšťam za areálom farmaceutickej spoločnosti Zentiva. Tento úsek beriem ako rutinu, hoci tiahly stupák za Kľačanmi mi išiel akosi slabšie, od Rišňoviec je to už ale pohoda. Domov prichádzam o 17:30 hodín. V snahe si ešte trocha vychutnať atmosféru jari sa chvíľku poflakujem v záhrade, nato nasleduje čistenie, respektíve údržba biku a večera.

Počasie - jasno, slnečno, mierne veterno, tep.asi 23°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
139,81 km 8:35 hod. 5:53:53 hod. 24,01 km/h 52,2 km/h Naháč





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):



© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2007