Cyklo Strekov - 25.jún 2006, ne.



Úsek 1, Alekšince - Nitra (žst.)
čas v cieli úseku - 8:27 hod.; dĺžka úseku - 18,51 km; čistý čas jazdy - 0:46:51 hod.
V sobotu som dospával malofatranskú túru, ktorá ma totálne zničila. S Radeckým som sa dohodol na cyklotúre do Strekova, tak hádam to do tretice vyjde.
Z domu vyrážam ráno o 7:35 hodín smerom na Andač, Zbehy a Lužianky. Do mesta pod Zoborom som sa dostal cez Kynek a Mlynárce, kde ešte zachádzam na pumpu kúpiť zásoby. Zistil som, že proviant som nechal doma.
K železničnej stanici prichádzam takpovediac nadoraz, o 8:21 hodín. Zvítal som sa s kolegom a zabehol zakúpiť lístky. O 8:34 hodín prichádza vlak Os 5002 zo smeru Prievidza, po peróne presúvame k služobnému vozňu. Príslušníci vlakovej čaty sa tvárili dosť neochotne, keď sme si chceli do nákladnému priestoru „hodiť“ bicykle, no presvedčilo ich, že cestujeme až do konečnej stanice, teda Nových Zámkov. Je to ešte len moja druhá jazda vlakom s bicyklom a zároveň túto cyklotúru považujem za generálku na „Tatry na bicykli“.
Po trati č.140 sa teda vezieme v kupé vozni osobného vlaku ťahaného modrým okuliarnikom cez uzol Šurany a vystupujeme v Nových Zámkoch, jednej z najväčších staníc na Slovensku. Počkali sme, kým sprievodkyňa prešla všetky vozne a nato nám vydala bicykle. Skočil som sfotiť princeznú na osobáku do Galanty a opúšťame budovu stanice.

Úsek 2, Nové Zámky (žst.) - Strekov
čas v cieli úseku - 11:08 hod.; dĺžka úseku - 26,6 km; čistý čas jazdy - 1:09:26 hod.
Od stanice vyrážame po posledných prípravách o 9:46 hodín a napájame sa na hlavnú cestu smer Komárno. Za riekou Nitrou prechádzame po okraji priemyselnej zóny a pri malom letisku opúšťame mesto. Od juhu fúka slabý, ale i tak nepríjemný protivietor. Tomáš za mnou viac-menej stíha, bola som prekvapený, párkrát mal dokonca rýchlejšie tempo. Vchádzame do obce Bajč a križovatkou sa stáčame na juhovýchod, na Štúrovo. Cesta vedie popod most železničnej trate č.135 a pozdĺž lesíka, v ktorom sa nachádza uznaná bažantnica. Míňame križovatku s hradskou č.511 (bajčiansky cíp – Zlaté Moravce – Veľké Uherce) a otvára sa pred nami absolútna rovina. Slnko nad našimi hlavami páli ako čert. Prvým ľudským sídlom je osada Chrasť, po nej nasleduje Pribeta. Tomáš sa mi začína vzďaľovať, čakám ho na miestnej čerpacej stanici. Za obcou míňame prvých nám podobných cyklistov a pokračujeme v postupe Podunajskou nížinou. Miestami sa zdá, že takýto postup, keď nemám po ruke žiadne sídlo, iba nekonečné polia príležitostne prekladané pásikmi umelého „lesa“, je horší ako najzabijáckejší stupák na Dobšinský kopec alebo Čertovicu.
V diaľke začínam badať štruktúry strekovskej stanice a po chvíli prichádzame k odbočke, odkiaľ sa lokálna cesta prudko stáča na sever. Hlavná pokračuje ďalej na Štúrovo a Maďarsko. Po prejdení pod štýlovým podjazdom trate č.130, sa ocitáme konečne v Strekove; údaje zapisujem na zastávke SAD.

Úsek 3, Strekov - Jasová (križ.)
čas v cieli úseku - 12:11 hod.; dĺžka úseku - 12,25 km; čistý čas jazdy - 0:32:27 hod.
Rozmýšľame, čo ďalej – Radeckého spolužiačka, ktorú sme mali zájsť pozrieť, nebola v dosahu, pokračujeme teda v ceste. Cez potok Paríž prechádzame do stredu dediny a zastavujeme sa na kofolu v pohostinstve Szekeres. Celkom dobre mi padol ten chladený hnedý nápoj v toto horúce poludnie. V parku pri kostole, kam sme zašli po polhodine pauzy, nachádzame pamätník 925.výročia obce z čierneho mramoru, zapísaný len po maďarsky.
Opäť vchádzame do krajiny – človek by to nepovedal, ale navôkol sú kopce, niektoré dokonca dosť prudké. Okolo vodnej nádrže Rúbaň ťaháme do kopca; v doline pod nami, na Rúbanianskej samote, stojí osamotený komín patriaci zrejme k bývalej miestnej tehelni. Rýchlym zjazdom sa dostávame do Dubníka – počas čakania na mierne zaostávajúceho Radeckého fotím pamätnú tabuľu nejakého rodáka, umiestnenú na obecnom úrade. Tento úsek zakončujeme na križovatke v Jasovej, odkiaľ sa ďalej dávame doľava, na Nové Zámky.

Úsek 4, Jasová - Bešeňov
čas v cieli úseku - 13:10 hod.; dĺžka úseku - 17,34 km; čistý čas jazdy - 0:42:50 hod.
Na vedľajšej ceste zdolávame niekoľko menších kopčekov a dostávame sa na hlavný ťah od Levíc pri osade Červený majer. Ako nás upozornila informačná tabuľa na búdke autobusovej zastávky, patrí k obci Semerovo. V Dvoroch nad Žitavou, ktoré vidno už z diaľky, zvlášť obilné silá pri železničnej stanici, stojíme pri pamätníku padlým v parku. Ten je takpovediac univerzálny – okrem maďarských, nemeckých a slovenských mien padlých v prvej a druhej svetovej vojne, sa venuje aj vysťahovaným Židom. Po doplnení energie čokotyčinkou nasadáme opäť na biky. Pri kostole zabočujeme na sever, na Bešeňov.

Úsek 5, Bešeňov - Maňa
čas v cieli úseku - 14:10 hod.; dĺžka úseku - 14,61 km; čistý čas jazdy - 0:39:50 hod.
Pokračujeme Dolným Ohajom, kde fotím koľajovú váhu na vlečke vedúcej do škrobárne Slovškrob, podľa miery zarastenia už rozhodne dlho nepoužívanej. Začal nás zmáhať smäd a únava. Poslednú krčmu míňame v Hule, bola to dosť nevábne vyzerajúca piváreň. V Mani sme zašli do pizzérie, kde však mali „uzavretú spoločnosť“, takže výčapník mi nemohol natočiť ani poondený polliter kofoly. Zakotvili sme teda o niečo opodiaľ v pohostinstve Mária, na odbočke vedúcej do Vrábeľ. Po osviežujúcej kofolke a fidorke sa dávame na ďalšiu cestu.

Úsek 6, Maňa - Vinodol
čas v cieli úseku - 15:15 hod.; dĺžka úseku - 14,96 km; čistý čas jazdy - 0:39:25 hod.
Mostom križujeme rieku Žitavu a vedľa stanice sa napájame na lokálnu komunikáciu Vráble – Šurany. Kvôli foteniu stojíme pri železničných zastávkach Maňa a Malá Maňa. Za traťou č.151 sa stáčame na sever, na obec Mojzesovo (kde míňame miniaturizovanú kópiu sochy Ježiša Krista z Rio de Janeiro), Černík s miestnou časťou Beťár a Vinodol.

Úsek 7, Vinodol - Nitra (ZŠ Fatranská)
čas v cieli úseku - 16:18 hod.; dĺžka úseku - 16,17 km; čistý čas jazdy - 0:41:48 hod.
Hoci už nie sme ďaleko od Nitry, dekoncentrácia a únava z veľkej prejdenej vzdialenosti robí svoje. Pri Malom Cetíne kolega padá z bicykla, našťastie bez zranení, avšak zhodenou reťazou. Posledné kilometre pred rodným mestom sú pre Radeckého iste najťažšie. Po Čechynciach a Janíkovciach vchádzame na sídlisko Chrenová a spleťou uličiek prichádzame k Tomášovmu baráku na Fatranskej ulici. Gratulácia je na mieste, veď po dlhej dobe dal niečo vyše 100 kilometrov.

Úsek 8, Nitra - Alekšince
čas v cieli úseku - 17:30 hod.; dĺžka úseku - 19,99 km; čistý čas jazdy - 0:52:18 hod.
Ja teda nastupujem na záverečný úsek, prejazd sídliskom, popod Zobor k prameňu na Šindolke, kde si dávam menšie občerstvenie. Za poľnohospodárskou školou sa dostávam na hlavnú cestu do Prievidze, ktorú opúšťam v Čakajovciach. Na „statue park“ vrhám len letmý pohľad a šľapem ďalej na Zbehy a andačské kopce.
K domu prichádzam o 17:30 hodín po vyčerpávajúcom výlete v značnej páľave 100-percentne spokojný s podaným výkonom. Ide iba o druhú cyklotúru (po Tlmačoch), ktorej celková vzdialenosť v cieli je z intervalu 140-149 kilometrov.

Počasie - protivietor od juhu, slnečno, jasno, neskôr mierne oblačno, tep.asi 28-32°C
Účastníci - Tomáš Radecký, Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
140,43 km 9:55 hod. 6:04:55 hod. 23,41 km/h 53,4 km/h Dubník





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2006