Cyklo Trenčín - 2.jún 2007, so.



Úsek 1, Alekšince - Hlohovec (ČS Slovnaft)
čas v cieli úseku - 7:37 hod.; dĺžka úseku - 17,05 km; čistý čas jazdy - 0:42:03 hod.
Keďže sme posledný týždeň mali v škole až tri dni branného, mal som čas venovať sa uvedeniu bicykla do 100% technického stavu. Vo štvrtok som odniesol Mongoose do Nitry k Vančovi kvôli oprave zadného prehadzováku, v piatok sa potom zúčastnil na opekačke v Drážovciach, ako inak, už na bicykli. Ešte som aj zalepil tie deravé duše zo seneckej cyklotúry a naplánoval si cyklistiku do Dunajskej Stredy. Konečne by som ju chcel pokoriť, tento cieľ je totiž ešte v plánoch z roku 2005.
Lenže čo osud nechcel, zase mi postavil do cesty jednu výraznú prekážku v podobe zlého počasia, podľa prognóz oblačnosti s prehánkami a ojedinelými búrkami. Na juh teda nejdem, v prípade núdze odtiaľ nie je dobré vlakové spojenie, naviac tým smerom som bol na posledných dvoch cyklistikách. Ďalšia (už pomaly aj tradičná) nepríjemnosť ma čakala po raňajkách, keď som išiel vybrať bike z letnej kuchyne – zasa defekt. Kurnik, čo s tým kolesom je, tri defekty za týždeň to nie je normálne! Povedal som si ale, keďže kontrola plášťa a ráfov neodhalila nič podozrivé, že to bude zrejme z tých Drážoviec, tam sme jazdili po dosť nanič teréne. Vymenil som teda dušu, nahodil naspäť koleso a o 6:46 hodín sa dal na cestu smerom na sever.
Trenčín tam späť je jeden z tohtoročných plánov a rád by som ho uskutočnil práve dnes. Najskôr ale ťahám na Lukáčovce, odtiaľ rýchly zjazd do dediny a po rekonštruovanej lokálke do Pastuchova. Všimol som si, že nad krajinou sa vznáša dajaký opar, Zobor a Žibrica sú hádam aj v hmle, ale žeby malo byť podľa avíza meteorológov zamračené, to nie. Za skládkou kalov sa napájam na hlavnú cestu č.514 od Topoľčian a zbieham cez Soroš na okraj Hlohovca, na čerpaciu stanicu Slovnaft dokúpiť nejaký ten proviant.

Úsek 2, Hlohovec - Banka (ObÚ)
čas v cieli úseku - 8:33 hod.; dĺžka úseku - 19,28 km; čistý čas jazdy - 0:45:42 hod.
Po jednej tyčinke a nakuknutí do mapy ťahám ďalej na sever, tentoraz už na Považí. Ide to trocha sťažka, pretože tu už predsa len pociťujem protivietor. Prvou dedinou sú Koplotovce, po nich Jalšové a Sokolovce. Tento úsek už poznám veľmi dobre, nič nové tu nevidím, snažím sa ho prebehnúť čo možno najrýchlejšie. Za Ratnovcami vbieham do rekreačnej oblasti pri jazere Sĺňava, v Banke míňam hlavný piešťanský most a v centre obce, bývalej mestskej časti Piešťan na ľavom brehu Váhu, zastavujem na zápis údajov.

Úsek 3, Banka - Beckov (hrad)
čas v cieli úseku - 10:03 hod.; dĺžka úseku - 26,81 km; čistý čas jazdy - 1:08:41 hod.
Z Banky sa postupujem po ceste č.507 (Gabčíkovo – Žilina) na rozhraní nivy rieky Váh a pohoria Považský Inovec. Prechádzam cez Moravany, Ducové a Modrovku, pričom sa striedajú úseky jazdy otvoreným poľom a lesíkom. V Lúke si dávam pri fabrike Coca-Cola pár minút pauzu na tyčinku, ďalej potom míňam exit diaľnice D1 a za obcou Hrádok rovinkou pokračujem do Hôrky nad Váhom, kde stretávam pomerne početnú skupinu cyklistov (asi z nejakého cykloklubu).
V Rakoľuboch, miestnej časti Kočoviec, sa dostávam ku križovatke na Nové Mesto nad Váhom. Toto je teda najsevernejšie položené miesto, kam som sa dostal počas jednodennej túry z Alekšiniec, odtiaľto smerom na sever vstupujem do „neznámej“ oblasti. Popod beckovskú Skalku vchádzam do obce a hneď zabočujem k hradu. Najskôr sa mi nechcelo ťahať celým tým strmákom k portálu, no nakoniec som názor zmenil, škoda by bola sa tu nezastaviť.

Úsek 4, Beckov - Trenčín (centr.)
čas v cieli úseku - 11:24 hod.; dĺžka úseku - 20,25 km; čistý čas jazdy - 0:54:10 hod.
V obchode so suvenírmi pod hradom som si ešte zakúpil pohľadnice a dlhšiu pauzu na odpočinok a doplnenie energie si dal na autobusovej zastávke pod severným hradným bralom. Za dedinou vbieham do lesa, cesta sa začína kľukatiť a dostávam sa aj bližšie k Váhu. Aj tu som minul zopár cyklistov, no pozorujem, že sa akosi začalo zmrákať. Do cieľa však už dôjdem aj keby neviem čo malo byť.
Prechádzam ešte cez obce Krivosúd-Bodovka a Trenčianske Stankovce a nato sa dostávam na križovatku s hlavnou cestou č.50 z Česka na Zvolen a Košice. Chvíľu musím čakať, premávka je tu značná aj cez víkend. Na druhej strane cesty sa ocitám v Trenčianskej Turnej, kde zachádzam k železničnej stanici na trati č.143. Je čoraz viac zamračené, verím, že pršať bude. Popri trati pokračujem do mesta, najskôr míňam letisko a areál LOTN (letecké opravovne) a nato som už v spleti ulíc, uličiek a mnohých križovatiek. Snažím sa dostať do centra, na hlavné námestie, no sťažuje mi to kompletne zaplnená pešia zóna (asi nejaká šou na deň detí). Kúsok to musím obísť, no napokon na Mierové námestie predsa len prichádzam.

Úsek 5, Trenčín - Štvrtok
čas v cieli úseku - 12:52 hod.; dĺžka úseku - 18,23 km; čistý čas jazdy - 0:44:48 hod.
Odhliadnuc od toho poprasku, čo som spomínal, je v uličkách centra dosť ľudí, lavičku som si však našiel. V prvom rade som si dal čokotyčinku a nazrel do mapy, že čo ma čaká ďalej. Trocha potom ešte zachádzam na sever, mrknúť sa na známy hotel Tatra, kde je na blízkom skalnom brale vytesaný latinský nápis z čias pobytu rímskych légií na našom území, nato už ťahám po výpadovke na hlavný (vlastne jediný) cestný most ponad Váh. U jedného ujka som sa ešte uistil, či vôbec idem správne, pokochal sa výhľadom na rieku s dvomi oceľovými železničnými mostami a prešiel na pravý breh, do Istebníka, respektíve Zlatoviec, kde zastavujem na čerpacej stanici Shell kvôli menšiemu občerstveniu a dokúpeniu zásob. Navštívil som i miestnu železničnú stanicu, ktorá bola istú dobu v čase výstavby Považskej železnice trenčianskou hlavnou.
Z metropoly Považia vybieham po prejazde okrajovou časťou Záblatie, míňam nájazd na diaľnicu, ktorú potom podchádzam pred Kostolnou-Záriečím. Tu som cvakol železničnú zastávku, preťal trať č.120 a vbehol do obce. Aby som si trošku spestril výlet, miesto rovno po hlavnej pokračujem cez niekoľko po sebe nasledujúcich dediniek, vrátane Chocholnej-Velčíc, Adamovských Kochanoviec, Melčíc a Ivanoviec. S tou oblačnosťou to najhoršie vyzeralo v Zlatovciach, už som len čakal, kedy začne pršať, ale zdá sa, že to postupuje na sever a od Nového Mesta nad Váhom by mohlo byť lepšie.
Poslednou a najmenšou dedinou pred návratom na hlavnú cestu č.61 je Štvrtok, kde stojím pri historickej zvonici a zapisujem údaje.

Úsek 6, Štvrtok - Považany (Zámlačie)
čas v cieli úseku - 13:46 hod.; dĺžka úseku - 16,23 km; čistý čas jazdy - 0:36:09 hod.
Za Štvrtkom teda znova prekračujem trať a na hlavnej autoceste naberám rýchlosť. Pred Novým Mestom cesta vedie súbežne so železnicou po okraji prvých kopčekov Myjavskej pahorkatiny. Pozerám, že na opačnej strane násypu trate stojí akási polorozpadnutá búdka, možno bývalý strážny domček, nevenoval som tomu veľkú pozornosť. Naraz som si na tom ale všimol nápis „Búdy“ – ide teda o zrušené hradlo. Bicykel som odstavil pri najbližšej zvislej dopravnej značke a vybehol to odfotografovať.
Nové Mesto iba prebieham po okraji, industrializovanej periférii, nemal som záujem zachádzať do centra. Držím teda kurz na juh stále po tej istej ceste, postupujem pomerne rýchlym tempom. Kúsok pred obcou Považany zabočujem po spevnenej ceste ku trati, akurát som vystihol nákladný vlak pri hradle Zámlačie, no to, čoho som sa najviac obával, prišlo – spustilo mi koleso. Žeby včera v tých Drážovciach som na čosi našiel...
Dušu som dohustil, keďže sa nesfukovala až tak rýchlo, a pokračujem ďalej.

Úsek 7, Považany - Piešťany (Lodenica)
čas v cieli úseku - 15:35 hod.; dĺžka úseku - 18,29 km; čistý čas jazdy - 0:44:32 hod.
Po pumpe siaham aj kdesi pri Brunovciach, na konci susednej Hornej Stredy zachádzam na železničnú zastávku s úmyslom urobiť akési dlhodobejšie a efektívnejšie opatrenie – vymeniť deravú dušu. V prvom rade sa ale pokúsim zistiť, v čom je problém.
Obloha už nevyzerala na dážď, no za iných okolností by mi kombinácia týchto dvoch negatívnych faktorov mohla túto cyklotúru riadne znechutiť. O 14:15 hodín sa teda skladám na novovybudovanom peróne miestnej železničnej zastávky a krátko nato „vypravujem“ osobák na Trenčín. Keď som tu bol naposledy v roku 2005, tak to tu vyzeralo inakšie archaicky, dnes je to podľa európskeho štandardu, na naše pomery ako z budúcnosti. Výmena duše mi so všetkým naokolo trvala približne trištvrťhodinku. Na príčine dokopy štyrom defektom bol, predstavte si, tŕň – ešte zrejme z Oponického hradu. Aj to som na to prišiel viac-menej iba náhodou, nebolo ho temer vôbec vidno.
Za Hornou Stredou podchádzam diaľnicu D1 (tento exit predstavoval v minulosti jej koniec) a rovinou ťahám na Piešťany. Konštatujem, že počasie sa konečne umúdrilo. V Piešťanoch potom ako vždy blúdenie chaotickými uličkami mesta (aj tu míňam zhromaždenie Dňa detí) až k nábrežiu, odtiaľ okolo Kúpeľného mostu cez centrum a zasa sa napájam na hlavnú. Na chvíľu vychádzam von z mesta, no pri nemocnici odbočujem k Lodenici, kde si dávam krátku pauzu.

Úsek 8, Piešťany - Leopoldov (centr.)
čas v cieli úseku - 16:26 hod.; dĺžka úseku - 17,07 km; čistý čas jazdy - 0:38:28 hod.
Slnko teraz pre zmenu poriadne páli, ale hneď mám lepšiu náladu. V postupe pokračujem po vale vodnej nádrže Sĺňava, obieham množstvo peších, cyklistov i in-line skaterov a ešte pred štruktúrami vodného diela zbieham od jazera dole na hlavnú cestu č.61.
Zasa ťahám po úplnej rovine. V Drahovciach som mal v pláne zájsť do krčmy, preto vbieham o obce, no nejako z toho nakoniec nič nie je. Po predlhom postupe „starou“ hlavnou až od Trenčína z nej napokon schádzam za Madunicami, prebieham okolo Červeníka a pauzu si dávam na námestí v Leopoldove.

Úsek 9, Leopoldov - Alekšince
čas v cieli úseku - 17:22 hod.; dĺžka úseku - 20,15 km; čistý čas jazdy - 0:45:54 hod.
Ostáva mi ešte záver. Doteraz to šlo dobre, celú spiatočnú cestu mám vietor v chrbte, no začínajú sa črtať obtiaže. Ako tak ťahám mostom ponad Váh do Hlohovca, kde potom ešte stojím na Hlavnom námestí, všimol som si za zadkom ohromnú oblačnosť, až čierňavu. Tá na mňa zrejme ohľady brať nebude. Už však nie som ďaleko do domova, preto ostávam kľudný. Zaberám do pedálov asi 30 km/h priemernou rýchlosťou, míňam Kľačany a Rišňovce, dážď, respektíve riadna búrka, ma chytá v Alekšinciach na konci ulice Žomboch.
Smola, domov prichádzam úplne mokrý, hneď bežím pod sprchu, potom údržba bicykla a večer konečne pozerám hodnoty na computeri – do rekordu mi ostávalo sotva 1,5 kilometra!

Počasie - ráno polooblačno, neskôr zamračené, okolo obeda čierňava od západu, PN - slnečno, polojasno, HC - opäť čierňava, veterno od severu, búrka, tep.asi 20-23°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
173,36 km 10:36 hod. 7:00:27 hod. 25,22 km/h 54,5 km/h Lukáčovce





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):





© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2007