Cyklo Žirany - 15.november 2008, so.



Návrat z Prahy bol trocha neočakávaný. Vďaka našim predchodcom z Karlovky, ktorí v 89-tom pochodovali z Albertova na Václavák a rozpútali tým „nežnú revolúciu“, máme 17.novembra deň voľna. Rysuje sa predĺžený víkend, čo ma podnietilo vrátiť sa už vo štvrtok domov a kurz na Prahu nabrať potom až v utorok.
Okolnosti zapríčinili, že namiesto tradičného poobedňajšieho EC vlaku musím cestovať v noci. Z pražského „hlavního nádraží“ vyrážam maďarským expresom EN 377 Galileo Galilei o 0:30 hodín, cesta je dlhá a nie práve najpríjemnejšia. V kupé cestujem s dvoma „blavákmi“ (jeden zo Žiliny a druhý z Košíc :D), jedným Bratislavčanom a dvoma Francúzkami. Snažím sa pospať si, no je to bieda. V Břeclavi stojíme kvôli nejakému prípoju (tuším z Viedne) asi 40 minút. Za štátnou hranicou sa neobjavil sprievodca, takže po Bratislavu som sa prakticky zviezol zadarmo. Na hlavnú stanicu prichádzame s meškaním cca 25 minút, nadväzný osobák na Trnavu som zmeškal. Kupujem lístky a popritom sa dozvedám, že na zrýchlený vlak Tirnavia (z Petržalky do Nitry) môžem prestúpiť na Novom Meste. Nasadám na osobák z Kútov a zo stanice Bratislava-Nové Mesto pokračujem po približne 10-minútovom čakaní spomínaným zrýchleným vlakom, idúcim priamo do Nitry. V dedinách za Pezinkom sa vozne zapĺňajú, v Trnave väčšina cestujúcich vystupuje. Ja vlastne tiež, no iba som v rýchlosti stihol prehodiť slovo s Rudolfom, smerujúcim práve do školy. Z Leopoldova postupuje vlak už iba s dvoma vozňami, do Nitry prichádzam okolo pol deviatej. Unavený po nočnej ceste mám pred sebou nejaké povinnosti. Alergológiu som napriek tomu vybavil až poobede, takže piatok možno považovať za „zabitý“.
Sobota má byť podľa avíza meteorológov z hľadiska poveternostných podmienok obstojná, vydalo by to na cyklistiku. Ráno sa mi nevstáva práve najlepšie, navyše je dosť chladno, čo ma vedie k prehodnoteniu môjho zámeru. Po krátkom váhaní som sa predsa rozhodol vyraziť – avšak iba na tréningovku. Alekšince opúšťam o 9:45 hodím smerom na Andač a Zbehy. Kopce prebieham pomerne zľahka, i keď som sa pod bundou dosť zapotil. Na začiatku Zbehov zabočujem k „hornej“ stanici a poza jej koľajisko prechádzam na zhlavie s radošinskou lokálkou. Pozdĺž dnes už nepoužívanej trate č.142 postupujem úzkym chodníčkom (miestami na šírku jednej stopy), križujem riečku Radošinku a vynáram sa v miestnej časti Čabu, Lahniach, neďaleko fabriky Ceram. Od chátrajúcej stanice Čab-Sila pokračujem poľnou cestou do samotného Čabu. Od trate sa odkláňam na Silu a hore kopcom prechádzam do Nových Sadov. Hlavnou sa kúsok vraciam k odbočke na Šurianky, pokračujúc jedným z mojich najmenej obľúbených stúpaní. Aspoňže zjazd stojí zato. Počasie je excelentné, aj ma mrzí, že predsa som nešiel na plnohodnotnú cyklistiku. Asfalt za ujazdenú hlinu mením opäť v Šuriankach pri družstve, tiahle stúpam nad dedinu, potím sa jak prasa a napokon vychutnávam výhľady na okolitú krajinu. Od vysielača klesám do bezmennej a nevýraznej dolinky, asfaltkou vystupujem k viniciam a rýchlym zjazdom sa dostávam do Výčapov-Opatoviec. Chvíľka na vydýchanie a naberám smer sever hlavnou cestou č.64. Premávka je riedka, postupujem pomerne svižne, bez protivetra. Prechádzam Koniarovcami, Hrušovanmi a Preseľanmi, pričom na konci obce sa stáčam jednou z ulíc smerom k hydrocentrále na rieke Nitra.
Na hati krátko pauzujem, dívam sa na tok Nitry, na rybárov, jasnú oblohu a opadané stromy. Protizáplavovou hrádzou sa presúvam mierne na sever, na podhorskú hlavnú cestu č.593 (Nitra – Partizánske) sa napájam pri oponickom družstve. Zachádzam do dediny, omrknúť napredovanie rekonštrukcie tunajšieho Apponyiovského kaštieľa a tiež zaliezť do krčmy. Popíjam Topvar kofolu a premýšľam o ďalšom postupe. Popritom mi vŕta v hlave motivácia trojice českých turistov trekovať na Tríbeči. Turisticky tento kraj nie je veľmi atraktívny, o to menej pre cudzincov…
Zahajujem postup na juh – z Oponíc rezkým tempom prechádzam do susedných Lefantoviec, z hlavnej zbieham do Bádic, kde absolvujem ďalší úsek poľnej cesty. Keď som tadiaľto šiel naposledy, z okolitých polí žiarili jasne na žlto zasiate slnečnice a krajinu zalievalo teplé letné slnko. Svieti síce i dnes, avšak je to nízke, zimné slnko, vzduch je chladný. Zľahka stúpam prašnou cestou a popri tom sa kochám pohľadom na hrebeň, tiahnúci sa medzi Zoborom a Žibricou. Dostávam sa až na horný koniec Podhorian, respektíve Mecheníc, od družstva prechádzam k futbalovému „štadiónu“, najbiednejšiemu okrese Nitra. Podchádzam železničnú trať č.141 (Leopoldov – Kozárovce) s úmyslom poobzerať sa po vyústení „Dušanovej“ skratky zo Žirian. Neplánovane sa dávam touto skratkou, po úvodnom prudkom stúpaní roľou vstupujem do riedkeho tríbečského lesa a dosť dobre schodnou lesnou cestou sa kľukatím upätím masívu Žibrice. Z lesa ústim na asfaltku vedúcu zo Žirian do lomu na Vápenníku.
Žirany sú iba krátka zastávka. Dedinu poznám dôverne, no napriek tomu, na biku som tu prvý raz. Od kostola klesám obcou k hlavnej ceste č.65 (Nitra – Zvolen), ktorou potom ťahám smerom na západ. Za kolíňanskou vápenkou sa odpájam na Štitáre a do Nitry sa dostávam lokálkou cez Nitrianske Hrnčiarovce. Pod Zoborom sa odkláňam ponad R1-ku k štadiónu a nato sa presúvam do centra Nitry. V taký krásny deň sa nezastaviť na Svätoplukovom námestí, vychutnať si ten priestor, kontrast modrého neba a belavej budovy DAB, ktorá napriek svojej strohosti pôsobí priam monumentálne, by bola veru škoda. Štefánikovou pokračujem k Orbisu, kde pauzujem, dopĺňam energiu tyčinkami. Od Tesca postupujem k železnici, na Klokočinu, Pražskou do mestskej časti Kynek a von z Nitry. Pri Ferrenite odbočujem do Lužianok, v rýchlosti prechádzam touto pretiahnutou obcou do susedných Zbehov a po zdolaní andačských kopcov sa postupne vraciam do Alekšiniec. Domov prichádzam o štvrť na štyri, čistím bike a pochutnávam si na vyprážanom syre.

Počasie - jasno až polojasno, slnečno, bezveterno, tep.asi 9-11°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
83,51 km 5:30 hod. 4:01:01 hod. 21,17 km/h 50,3 km/h ?





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):



© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2008