Tatry na bicykli 2006 (deň 4) - 4.júl 2006, ut.



Úsek 1, Veľká lúka - Červená Skala
čas v cieli úseku - 11:45 hod.; dĺžka úseku - 18,18 km; čistý čas jazdy - 1:15:37 hod.
Ráno opäť vstávame trocha neskôr, teda ja nie – zobudil som sa okolo pol piatej pokrútený dole hlavou a už som nemohol zaspať. Začal som teda baliť skôr.
Začala sa aj pracovná aktivita – lesní robotníci sa v dodávkach a na traktoroch presúvajú do odľahlejších častí národného parku. Kým si spolujazdci dávali raňajky, zobral som bike a šiel sa umyť do neďalekého žrebčína, kde mali nádrže s úžitkovou vodou. Po návrate k táborisku padol návrh, že pred ďalším postupom na Poprad by sme mohli skočiť hore na hrad.
Definitívne teda vyrážame o 9:37 hodín. Značená turistická trasa sa ťahá po lesnej ceste s mierne kamenistým povrchom, miestami s klesaniami aj stupákmi. Z lesa sa znova vynárame pri odbočke na Wesselényiho jaskyňu a hneď nato sa ocitáme pred turistickou útulňou. Odtiaľ sme bicykle ešte kúsok vytlačili a zložili ich pri ceste, pričom ďalej pokračujeme peši. Zrúcanina tohto kedysi slávneho zámku sa nachádza na skalnom masíve Cigánka (asi 930 m.n.m.). Je to skutočne pekné miesto – človeka zaujmú najmä výhľady na okolie, na masív Stolice, severnú časť planiny a Kráľovu hoľu v Nízkych Tatrách.
Čaká nás ešte jedna natriasačka po lesnej ceste smerom na Veľkú lúku, skade vyrážame na samotnú túru. Cesta zvyškom planiny na sedlo Javorinka (965 m.n.m.), ktoré ju oddeľuje od Stolických vrchov, vedie zväčša lesom, miestami pretnutým pásmi lúky. Zjazd nás privádza do Červenej Skaly.
Na začiatku obce sa rozhodujeme, či zájsť do potravín alebo pokračovať v ceste. Dušan na výzvu, aký má na to názor, trikrát neodpovedal a tak naňho Dano nahučal. Do dediny sme teda predsa zatočili a zakotvili v archaicky vyzerajúcom obchode oproti budove veliteľstva partizánskeho frontu z čias SNP.

Úsek 2, Červená Skala - Pusté Pole
čas v cieli úseku - 14:15 hod.; dĺžka úseku - 13,16 km; čistý čas jazdy - 0:47:13 hod.
Doplnili sme zásoby jedla a pitiva, Dano sa zmieril s Dušanom a chvíľu sme posedeli, teda kým si v potravinách nedali obedňajšiu prestávku. Na moment sme sa rozdelili – kolegovia si zaskočili pozrieť budovu stanice, ja som tam bol relatívne nedávno, asi by nevidel nič nové, počkal som ich na opačnom konci obce.
Za Červenou Skalou spoločne stúpame hlavnou cestou č.66 záverom Horehronského podolia, otvára sa nám pohľad na masív Kráľovej hole (1946,1 m.n.m.) s charakteristickým vysielačom na vrchole. Až po začiatok Telgártu (odbočka k železničnej stanici) sa ťahá popri meandrujúcej rieke Hron. Zastavujeme sa po prejazde touto „rázovitou“ dedinou pri zastávke Telgárt penzión, pri ústi tunela telgártskej slučky, kde sme počali na Dana a Ľudku. Pokračujeme okolo Chramošského viaduktu a Hronského tunela, pričom postupne naberáme stúpanie, no už pri odpočívadle pri prameni Hrona si dávame pauzu na obed. Postupne sa tu začínajú zbiehať „davy“ ľudí.
Najedený pokračujem smerom hore po vzájomnej dohode s kolegami, že ich počkám na sedle Besník (994 m.n.m.), ktoré už od nás aj tak nie ďaleko. Hoci je odtiaľto len obmedzený výhľad na záver Horehronia a Kráľovu hoľu, je to zaujímavé miesto – strecha Slovenska, hranica povodí štyroch z našich najväčších riek a významná bariéra medzi nárečiami. Naposledy som tu stál túto zimu. Turistický hríbik okupovali dva metre snehu a červenú trasa Cesty hrdinov SNP, smerujúcu k horárni Čuntava, prakticky ani nebolo možné na lúke rozoznať. Máme 13:57 hodín, vtedy bolo o čosi viac, slnko sa už chystalo zapadnúť a my sme ledva stíhali motorák zo stanice Vernár.
Po rýchlom zjazde zo sedla sa tam z hlavnej stáčame na chvíľu aj teraz my. Dano spomínal, že kedysi tu zastavoval aj rýchlik Horehronec, v tomto zapadákove.

Úsek 3, Pusté Pole - Poprad-Kvetnica
čas v cieli úseku - 15:48 hod.; dĺžka úseku - 22,32 km; čistý čas jazdy - 1:08:04 hod.
V osade Pusté Pole prichádzame na križovatku. Z Hnileckej doliny sa pripája cesta č.67 od Rožňavy a tu sa stáča na sever, istý úsek ešte pomerne prudko stúpame hore na nepomenované sedlo vo výške 1053 m.n.m, ktoré by sa dalo nazvať vrcholom horského priechodu Vernár a je zároveň najvyšším bodom na našej cyklotúre.
Z tohto miesta náš čaká dlhý zjazd v celkom hustej premávke až do Vernára. Na trase je veľa ostrých zákrut, preto rýchlosť nedosahuje ani 50 km/h. Pri nejakom nákupnom stredisku v dedine čakám na zvyšok spolujazdcov, v zjazde pokračujeme cez Vernársku tiesňavu a okolo odbočky na Hranovnické pleso. Hradská ústi do Hranovnice – po ceste sa motalo veľa Cigánov a ako som potom aj zistil, celú južnú stranu obce tvoril cigánsky tábor.
Ocitáme sa teda už v Hornádskom údolí, rieku križujeme pred záhradkárskou osadou Dubina a stúpame po úpätí mohutnej hradby hrebeňa pohoria Kozie chrbty, na ktorého druhej strane je aj cieľ našej cesty. Na vrchole stupáka, priamo pod vrchom Zámčisko (920 m.n.m.), sa nachádza kameňolom Eurovia. Po krátkom klesaní sa potom dostávame do bývalej kúpeľnej osady Kvetnica, kde sa čakáme pri turistickom hríbiku.

Úsek 4, Poprad-Kvetnica - Gánovce (chata)
čas v cieli úseku - 17:34 hod.; dĺžka úseku - 8,66 km; čistý čas jazdy - 0:40:12 hod.
Kvetnicu opúšťame spoločne v pelotóne, za posledným kopčekom je to tu – sme v Poprade.
Hneď mierime do supermarketu Kaufland na sídlisku Juh, bolo treba nakúpiť zásoby na najbližších pár dní. To nám teda zabralo nejaký čas.
Od Kauflandu potom kľučkujeme cez ulice sídliska, opúšťame mesto a po poľnej ceste smerujeme okolo konskej farmy a ďalšieho kameňolomu. Tu sa cesta stáča a vedie popod ihličnatý lesík prakticky až k stanici Gánovce (a vraj aj ďalej). Na blízkej lúke sa motá až podozrivo veľa výletníkov. Azda najťažší je posledný výšľap po dažďom vymytej lesnej ceste hore k chate. Pri tom percente stúpania keď človek zastane, už sa nepohne. Dalo by sa to vybehnúť (o čom som sa presvedčil nasledujúci deň), iste ale nie s tým k zemi ťahajúcim nákladom na korbe.
K chate Savanna Ho v Kozích chrbtoch nad Gánovcami teda prichádzame o pol šiestej podvečer, pričom hodnota celkovej prejdenej vzdialenosti sa zastavila na čísle 360,4 km. Pre mňa to však nie je konečná hodnota – prirovnal by som sa k priamym vozňom na rýchliku, ktoré aj po ukončení jeho cesty v istej stanici pokračujú ďalej na inom vlaku.
Skrátka, začali sme vybaľovať a rozdeľovať miesta na spanie. Večer, akurát na semifinále MS vo futbale, prišiel Majo s Bratislavčanmi, takže bolo veselo.

Počasie - tep.asi 28°C, slnečno, polojasno, bezveterno
Účastníci - Daniel Zajko, Ľudmila Zajková, Dušan Varga, Ján Harbuľák, Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
62,32 km 8:57 hod. 3:51:06 hod. 16,8 km/h 57 km/h sedlo Besník





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):





© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay, Dušan Varga
TATRY NA BICYKLI 2006
deň 1 (Alekšince - Štiavnické Bane) :: deň 2 (Štiavnické Bane - Vrchslatina) :: deň 3 (Vrchslatina - Veľká lúka)
deň 4 (Veľká lúka - Gánovce) :: Slovenský raj :: Východná Vysoká :: deň 5 (Gánovce - Košice) :: deň 6 (Košice - Čierna nad Tisou)

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2006