Tatry na bicykli 2006 (deň 6) - 10.júl 2006 , po.



Úsek 1, Košice - Bohdanovce
čas v cieli úseku - 6:54 hod.; dĺžka úseku - 19,13 km; čistý čas jazdy - 0:46:37 hod.
V nedeľu ráno otec doviezol bratov a časť mojich vecí, ja som si odpočinul, zregeneroval sily a keďže Rudolf bol čerstvý, vyrážame už na druhý deň.
Aby sme všetko stíhali, z Košíc-Terasy vyrážame skôr ráno o 5:57 hodín a okolo plynární sa dávame ku kruhovému objazdu. Na pumpe Esso pri Všešportovom areáli stojíme, pretože musíme kúpiť zásoby na cestu. Zo Železníkov potom zbiehame na Juh, kde sme sa na jednej z tých nových „obchvatových“ križovatiek riadne zamotali, no už o chvíľu vo veľkej rýchlosti postupujeme cez sídlisko Nad Jazerom. Za Krásnou opúšťame hranice mesta a pokračujeme rovnou cestou po nive Hornádu, menším stupáčikom sme prešli do údolia Oľšavy. V Bohdanovciach pri kostole stojíme a dávame si prvú pauzu na občerstvenie.

Úsek 2, Bohdanovce - Kalša
čas v cieli úseku - 7:59 hod.; dĺžka úseku - 13,21 km; čistý čas jazdy - 0:42:46 hod.
Po tom, ako prechádzame ponad trať č.190 a ŠRT, začína stúpanie na Slanec. Tentoraz ideme z tej dlhšej, ale menej prudkej, západnej strany. Za Rákošom, kde sme sa na chvíľu zastavili, vchádzame do lesa. Premávka je pomerne hustá, ale nie kritická.
Zo sedla Slanec sa odpája asfaltka na jazero Izra, ktoré sa nachádza hlboko v Slanských vrchoch. Výhľad je obmedzený, len do údolia. Zjazd bol pecka – kopec sa skladal z troch častí; prvá bol najstrmšia, tá nás priviedla do obce Slanec, druhá časť s výhľadom na hrad (z ktorého od našej poslednej návštevy spadla strecha veže) viedla krížom cez dedinu a tretia, od jej konca cez železničnú trať až po Slanské Nové Mesto.
Tam sme zišli z hlavnej cesty Košice – Trebišov. Po krátkom výšľape malým kopcom, prechádzame pod železnicu, akurát pri prejazde stereom ťahaného nákladného vlaku. V obci Kalša míňame ďalšiu odbočku na prírodné jazero Izra a stáčame sa k železničnej zastávke. Práve sme vystihli prechádzať osobný vlak (pantograf) od Čiernej nad Tisou.

Úsek 3, Kalša - Michaľany
čas v cieli úseku - 9:01 hod.; dĺžka úseku - 17,39 km; čistý čas jazdy - 0:43:09 hod.
Pokračujeme cez Slivník a Kuzmice, kde sa cesta stáča z údolia Roňavy. Terén je vlnitý, miestami sa vyskytujú dosť prudké stupáky. Z kopca nad osadou Dancov Potok máme dobrý výhľad na juhovýchod – Zemplínske vrchy, Tokaj.
V Brezine si dávame pauzu na marsku. Pri Michaľanoch cesta vedie len tesne pri štátnej hranici s Maďarskom, hoci na prvý pohľad ju nie je možné rozpoznať. Tesne pred dedinou sa odpája poľná cesta so zákazom vjazdu, vedúca k našim južným susedom, kde by sa dobre dala nelegálne prekročiť „čiara“.

Úsek 4, Michaľany - Slovenské Nové Mesto (žst.)
čas v cieli úseku - 10:04 hod.; dĺžka úseku - 15,36 km; čistý čas jazdy - 0:41:03 hod.
Za Michaľanmi ešte absolvujeme nejaké kopčeky a od Luhyne už je to po hlavnej ceste od Trebišova len rovina a rovina. Všadeprítomné upútavky na vinohrady a vínne pivnice naznačujú, že sme vstúpili so svetoznámej Tokajskej oblasti.
V Čerhove zabočujeme k odfotovaniu miestnej železničnej zastávky. Trasa vedie súbežne so železnicou, kúsok od hranice. V Maďarsku sa vypína hradba vrchov okraja Zemplínskeho pohoria, z nich najmohutnejší je Magas-hegy (513 m.n.m.). Vedľa cestného hraničného prechodu zachádzame na pumpu a v rýchlosti kupujeme zásoby na zvyšok cyklotúry.
Slovenské Nové Mesto, hoci ide o dedinu, leží v rohu našej republiky a skladá sa v podstate z dvoch-troch ulíc. Vzniklo po vytýčení hranice roku 1918 a postavení železničnej stanice na slovenskom území. Prechodom pre peších do mesta Sátoraljaújhely vedie aj diaľková turistická trasa E3.

Úsek 5, Slovenské Nové Mesto - Strážne
čas v cieli úseku - 11:27 hod.; dĺžka úseku - 21,08 km; čistý čas jazdy - 0:56:18 hod.
Z Nového Mesta pokračujeme popod Zemplínske vrchy, po jednej strane cesty máme vinohrady, po druhej dvojkoľaj železničnej trate č.190 Košice – Čierna nad Tisou – Čop. Za Viničkami prechádzame ponad Bodrog oceľovým mostom do Stredy nad Bodrogom, ktorej sa pripisuje najnižšie položené miesto SR – pri vyústení Bodrogu do Maďarska (94 m.n.m.). Po opustení tohto prevažne maďarského „mestečka“ sa točíme s cestou pod osamelým vrchom uprostred nekonečnej roviny, ktorým je Tarbucka (277 m.n.m.).
Vo Veľkom Kamenci ma zastavili Maďari idúci od hraničného priechodu Pácin, v snahe dostať sa do Stredy nad Bodrogom. Hoci nehovorím maďarsky, moje posunky pochopili. Inak, aj ja som uvažoval o menšej zachádzke do Maďarska, ale koniec-koncov, na tejto akcii by som sa mal pohybovať len na slovenskom území.
Miesto toho sme si dali marsku a pokochali sa výhľadom na Kamencký hrad. Pokračujeme hradskou tesne pri štátnej hranici s Tarbuckou za chrbtom do obce Strážne, ktorá so Slovenskom evidentne nemá nič spoločné, akurát, že v osemnástom roku potiahli čiaru o kilometer južnejšie, takže leží u nás.

Úsek 6, Strážne - Kráľovský Chlmec (koniec)
čas v cieli úseku - 12:14 hod.; dĺžka úseku - 13,08 km; čistý čas jazdy - 0:26:07 hod.
Vo Veľkom Horeši sa opäť dostávame za železničnú trať č.190 a popod ďalší osamelo stojací vrch Veľký kopec (263,5 m.n.m.), na ktorého južnom úpätí boli situované rozsiahle vinice, nás cesta privádza do Kráľovského Chlmca. Hoci všade navôkol je rovina, mesto sa nachádza na svahu. Spleť uličiek nás doviedla do centra, kde sa pred mestským úradom informujeme o smere Čierna nad Tisou. Napájame sa na hlavnú cestu od Trebišova a opúšťame toto hádam budúce okresné mesto.

Úsek 7, Kráľovský Chlmec - Čierna nad Tisou (žst.)
čas v cieli úseku - 13:16 hod.; dĺžka úseku - 16,2 km; čistý čas jazdy - 0:52:31 hod.
Úplne rovná cesta lemovaná stromami vedie až na ukrajinskú hranicu. Po prvú odbočku na Dobrú je to plnohodnotná hlavná cesta, ďalej sa zužuje a mení sa povrch. Ďalšia odbočka vedie k prekladisku a terminálu v Dobrej a z križovatky na sever sa dá dostať do Bačky. V miestnej časti Boťanov, Kolónii, si dávame ešte jednu pauzu na občerstvenie, pretože Rudolf už prestáva vládať. Poslednou dedinou na Slovensku je Čierna, asfaltka pokračuje ešte ďalej k istej križovatke, kde sa stáča na Čiernu nad Tisou. Odtiaľ ide rovno už len spevnená cesta a začína to byť zaujímavé.
Najskôr zákaz vjazdu a dodatková tabuľa „hraničné pásmo“, potom H v kruhu s trojuholníkom. Ešte sme asi neboli na ukrajinskom území, ale vpred už nejdeme, pretože na blízke priecestie sa dostavili colníci skontrolovať nákladný vlak ukrajinských železníc (UŽ).
Financi nás pustili cez priecestie a v rýchlosti sme pokračovali popri koľajisku jednej z najrozľahlejších staníc v majetku ŽSR až do Čiernej nad Tisou. Na prehliadku tohto pomerne mladého mesta – vzniklo v 50.rokoch so stratou železničného uzla Čop a výstavbou tejto stanice, nemáme čas, o chvíľu nám totiž ide osobák do Košíc.
Transslovenskú cyklotúru končím po 632,53 kilometroch a šiestich dňoch čistej jazdy priamo na parkovisku pred železničnou stanicou. Rudolf vybehol kúpiť lístky, no zdržali ho nejakí blbci pri pokladni. Bicykle sme naložili do nákladného priestoru v prednej časti pantografu. Švihli sme si, no osobný vlak č.8808 s odchodom o 13:30 hodín mal pár minút meškanie. Čiernu nad Tisou napokon opúšťame, no dúfam, že na budúcu sezónu sa sem opäť triumfálne vrátim.
Počas jazdy vlakom fotíme stanice a zastávky na trati a do Košíc prichádzame okolo 15:20 hodín. Od stanice nás potom čaká únavná cesta na Ťahanovce, kde máme dohodnutú návštevu u Maťa.

Počasie - teplo, tep.asi 30°C, slnečno, jasno, bezveterno
Účastníci - Rudolf Nádaskay, Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
115,45 km 7:19 hod. 5:08:31 hod. 22,87 km/h 66 km/h Slanec





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay
TATRY NA BICYKLI 2006
deň 1 (Alekšince - Štiavnické Bane) :: deň 2 (Štiavnické Bane - Vrchslatina) :: deň 3 (Vrchslatina - Veľká lúka)
deň 4 (Veľká lúka - Gánovce) :: Slovenský raj :: Východná Vysoká :: deň 5 (Gánovce - Košice) :: deň 6 (Košice - Čierna nad Tisou)

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2006