Tatry na bicykli 2011 (deň 5) - 14.júl 2011, št.

Úsek 1, Hrabušice (ATC Podlesok) - Kežmarok (centrum)
čas v cieli úseku - 9:50 hod.; dĺžka úseku - 26,13 km; čistý čas jazdy - 1:16:29 hod.
Budíky nás prebúdzajú asi o hodinu neskôr než v predchádzajúce dni. Po včerajšej náročnej etape, ukončenej hektickým večerom na Podlesku, sme si potrebovali troška pospať. Z kempu tak vyrážame až o 8:37 hodín, kedy sa už väčšina jeho osadenstva, tvoreného z väčšej časti cudzincami, prebrala do nového dňa a chystala sa na túry po Slovenskom raji. Čo sa počasia týka, teploty by dnes mali dosahovať podobné hodnoty ako v predošlých dňoch, avšak obloha je dnes zrána akási mútna. Priebežne sa však vyjasňuje.
Od kempingu na Podlesku sa presúvame do Hrabušíc, ktorých hlavnou pamiatkou je gotický katolícky kostol, ďalej nás miestna komunikácia vlnitou krajinou stredného Spiša privádza do Spišského Štvrtka. Významnou pamiatkou tohto kedysi trhového mesta je goticko-renesančný Kostol sv.Ladislava na vŕšku nad obcou. Od kostola je napriek zakalenému ovzdušiu dobrý výhľad na štíty Vysokých Tatier. Keďže ich končiare máme konečne na dosah, naplnili sme podstatu tejto akcie. Zo Spišského Štvrtku potom pokračujeme po frekventovanej hlavnej ceste do Jánoviec, kde sa odkláňame na cestu II.triedy č.536 (Spiš.N.Ves – Kežmarok), podchádzame novovybudovaný úsek severnej D1-ky a pozvoľna šľapeme hore nenápadným, no tiahlym stúpaním. Zostupom pokračujeme na Vrbov, obec so známym termálnym kúpaliskom. Práve tu prebieha rekonštrukcia námestia, takže to tam vyzerá dosť nekultúrne a navyše je tu na hlavnej obmedzená prevádzka. Za Vrbovom zdolávame ešte jeden menší kopec a tiahlym klesaním sa dostávame do Ľubice, ktorá, hoci dnes podobne ako Vrbov nemá štatút mesta, svoj mestský ráz si z minulých dôb ešte zachovala. O kúsok ďalej vstupujeme do Kežmarku a hneď zabiehame do čulým ruchom oplývajúceho centra. Rudolf i ja vyberáme dopĺňame hotovosť, dokupujeme rezervné duše pre mňa a lepiacu sadu pre Rudolfa, a v neposlednom rade navštevujeme potraviny. Na námestí potom pauzujeme, zajedáme si desiatu a okrem toho telefonicky potvrdzujeme ubytovanie v Plavči. Dnes teda nocujeme na samom severe republiky.

Úsek 2, Kežmarok - Hniezdne
čas v cieli úseku - 9:50 hod.; dĺžka úseku - 29,41 km; čistý čas jazdy - 1:18:32 hod.
Po vyústení z Kežmarku naberáme pomerne svižne tempo, prechádzame Strážkami, kde sa na minútku zastavujeme pri goticko-renesančnom kaštieli z 15.storočia, ďalej pokračujeme mierne vlnitým terénom cez Bušovce a pri Podhoranoch schádzame na úroveň rieky Poprad. V Podolínci pauzujeme na zrekonštruovanom námestí pod kostolnou vežou. Pekné historické mesto, akurát, že namiesto mäsiarstva tu majú „mäsiareň“.
Za Podolíncom mierne stúpame, zjazd nás privádza do Nižných Ružbách, dediny ležiacej v jednom z meandrov Popradu. Kým čakám na opozdeného Rudolfa, uvažujem, či by sme nevybehli do Vyšných Ružbách pozrieť sa na „kráter“, no akosi sa mi nechce zachádzať mimo trasy a navyše do kopca. Stúpaniu sa však nemôžme vyhnúť ani smerom na Starú Ľubovňu, cesta prakticky už z Ružbách začína stúpať, čím zdoláva Míľavský meander. Za chatovou osadou Míľava sa hlavná cesta č.77 (Poprad – Svidník) ťahá opäť pozdĺž rieky. Horúčava a únava nás nútia uvažovať o poludňajšej pauze. Keďže v Hniezdnom sa nám nepodarilo nájsť otvorenú krčmu, pokračujeme v jazde až do vzdialenejšej Starej Ľubovne.

Úsek 3, Hniezdne - Plaveč
čas v cieli úseku - 9:50 hod.; dĺžka úseku - 21,29 km; čistý čas jazdy - 1:02:19 hod.
Už zdiaľky nás víta dominanta mesta i tohto odľahlého kraja, Ľubovniansky hrad. V Starej Ľubovni rovnako ako pred troma rokmi zachádzame do centra, z hlavného námestia však ešte pokračujeme po korze a poludňajšiu pauzu si dávame v pohostinstve pod schodmi nákupného centra. Pri štyroch kofolách a pohľade do mapy, za pomoci ktorej riešime plány na nasledujúci deň a dni, prečkávame v meste našich predkov najväčšiu horúčavu. Centrum dnes vyzerá nevábne, okolie kostola prechádza rekonštrukciou, je to tam „hore nohami“.
Stúpanie nás vyvádza z mesta, za ktorým vrháme posledný pohľad na hrad a hlavnou cestou pokračujeme na východ. Kúsok ďalej nás čaká jedno z mála a posledné stúpanie dnešného dňa, končiace zjazdom v Plavnici. Odtiaľ už iba niekoľko stoviek metrov a sme v cieli. Ešte pred spustením kotiev v penzióne Biely dom, nachádzajúcom sa hneď za mostom ponad rieku Poprad, vyliezam na hradný vrch. Výstup na hrad Plaveč si vynútil Rudolf, pre ktorého sa obnova starých a zrúcaných hradov stala v poslednej dobe koníčkom. Húštinou sa potom vraciame nazad k bikom, odstaveným pri poslednom dome podhradia, prechádzame do obce a „športovú“ časť dnešného dňa uzatvárame o pol piatej. Oproti predchádzajúcim dňom pomerne skoro.
Po zaplatení za ubytovanie (vyšlo asi na 15 eur) a drobnom rozhovore s máličko neokrôchaným majiteľom podniku, skladáme veci v izbe na druhom poschodí a ako ďalšiu vec sa vrháme so spŕch. Dole v krčme trávime hodnú chvíľu, okrem popíjania THK-ckeho „radlera“ (pivo+kofola) večeriame špeciálne kvôli nám rozmrazený vyprážaný syr a v rozhovore s dvoma staršími borcami z Brna, ktorí nás dnes dvakrát predbiehali (pri Strážkach a Plavnici) si vymieňame rôzne cyklistické i necyklistické zážitky. Vrcholom večera je príchod partie stavebných robotníkov, opravujúcich most v neďalekom Orlove. Hlavným bavičom je istý Marián z Hrabkova, žeriavnik, starý rocker a dvojník pána Gargamela, ktorý sa rozhodol preflákať včerajšiu výhru z automatov na radosť celej krčmy na chľast. Legendárnym sa tak stihol stať jeho výrok: „Nalej calej karčme!“ Vo finále sme teda každý o jedno pivo a tri borovičky „veselší“. Utiecť sme stihli skôr než by sme toho skonzumovali príliš, takže snáď naše tempo zajtra neutrpí.

Počasie - zrána zamračené, neskôr polojasno, slnečno, bezveterno, tep.asi 28-30°C
Účastníci - Rudolf Nádaskay, Roland Nádaskay

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto