Tatry na bicykli 2011 (deň 6) - 15.júl 2011, pi.

Úsek 1, Plaveč - Tarnov
čas v cieli úseku - 8:53 hod.; dĺžka úseku - 30,23 km; čistý čas jazdy - 1:17:25 hod.
Po zábavnom večere vstávame ráno načas, t.j. okolo šiestej. Obvyklé ranné činnosti strieda balenie vecí, raňajky sme sa rozhodli vynechať. Počasie je narozdiel od predošlých dní nie veľmi prívetivé, obloha je zamračená a v čase, keď vychádzame z ubytovne, začína popŕchať. Robotníci, ktorí včera vydržali popíjať ešte hodnú dobu potom, čo sme sa my z krčmy odporúčali, vyrazili do Orlova asi polhodiny pred nami. Brňáci nás predstihli približne o desať minút, stretli sme sa pri vchode počas nakladania batožiny. Rudolf má dnes ráno opäť akúsi nevrlú náladu, diaľková cyklistika je však vec záludná, vyraziť sa musí.
Penzión Biely dom definitívne opúšťame o 7:12 hodín, prechádzame mostom ponad Poprad a za jemného mrholenia, ktoré však po chvíľke ustáva, pokračujeme po hlavnej ceste č.77 (Poprad – Svidník) na východ. Pôvodne som si chcel cestu skrátiť po ľavom brehu cez Orlov a Andrejovku, no keď „ujo Marián“ včera rozprával o strhnutom moste v Orlove, je na mieste predpoklad, že ani lávka pri Čirči (ktorou sme križovali Poprad v auguste 2007) už po posledných povodniach nebude na svojom mieste. Z Plavča teda mierime na Ľubotín, odkiaľ mierne sa vlniacou hlavnou postupujeme na Čirč a Leluchów. Dnes už nepoužívanou colnicou prechádzame na opačnú stranu štátnej hranice a asi dve minúty trávime v Poľsku. Od colnice pokračujeme ošumelou obcou Ruská Voľa, kde pozdĺž cesty stojí viacero malých obchodíkov s nápismi vítajúcimi poľských nakupujúcich. Relatívne mierne, no tiahle stúpanie, nás za dosť riedkej premávky privádza do Obručného, drobnej hraničnej obce, povyše ktorej sa ocitáme na sedle vo výške 640 m.n.m.. Kvôli vlhkému a dusnému vzduchu sme sa dosť zapotili, inak ale stúpanie týmto úsekom nie je nejak extra náročné. Po krátkom čakaní na Rudolfa nasleduje niekoľkokilometrový zjazd údolím Tople, jednej z najmohutnejších východoslovenských riek, prameniacej v rozložitých horách pohoria Čergov. V údolí prechádzame obcami v Lenartov a Malcov, kde sme chytili okraj prehánky a trochu si zmočili bicykle. Cesta postupne stráca spád, nasleduje Gerlachov a Tarnov, kde zapisujem údaje. Svižným tempom potom pokračujeme na Bardejov.

Úsek 2, Tarnov - Raslavice
čas v cieli úseku - 11:21 hod.; dĺžka úseku - 29,06 km; čistý čas jazdy - 1:17:04 hod.
Po prejazde dvoma menšími dedinami, Rokytovom a Mokroluhom, vstupujeme na predmestie Bardejova. V centre mesta, na Radničnom námestí, stretávame kolegov z Brna, ktorí využili čas do nášho príjazdu na kávičku a teraz sa zberajú na ďalšiu cestu – ich dnešným cieľom sú Krompachy. Skladáme sa na jednej z lavičiek na východnej strane námestia, kde nám tieň poskytuje radová zástavba historických meštianskych domov. Zastavenie v Bardejove využívame na desiatu z vlastných zásob a nahliadnutie do mapy. Uvážili sme, že ďalší prejazd východným Slovenskom je zbytočný a ešte dnes dorazíme do Košíc. Trás máme na výber viacero, Cez Giraltovce, cez Vranov či najkratšiu variantu cez Prešov a Kysak. Napokon volíme tretiu možnosť s tým, že nejaké kilometre ešte „naženieme“ cestou z Košíc do Čiernej nad Tisou.
Z Bardejova vyrážame smerom na juh, za mestom vstupujeme do úzkeho údolia Kľušovského potoka, kde hlavná cesta č.545 (Bardejov – Kapušany) prechádza osadami Bardejovská a Kľušovská Zábava. V druhej menovanej čakám na Rudolfa, pokračovať mienime úpätím Čergova cez Hertník. Kolega ma však akosi prehliadol a keďže sa spamätal až v Kľušove, kam som za ním musel šprintovať, meníme plány a ďalej ťaháme po hlavnej. Krajina je tu vlnitá, no jednotlivé stúpania sú znesiteľné. Obloha je stále zatiahnutá. Obavy, že dnes ešte stretneme nejakú tú prehánku, sú na mieste, veď na Čergovom sa medzičasom sformovala dosť nepekná, tmavošedá oblačnosť. Po krátkom váhaní sa napokon Raslaviciach na pumpe nezastavujeme.

Úsek 3, Raslavice - Prešov (centrum)
čas v cieli úseku - 13:46 hod.; dĺžka úseku - 21,75 km; čistý čas jazdy - 0:53:43 hod.
Kľukatým prielomovým údolím Sekčova postupujeme na Kaupšany. Krátke zastavenie sa prihodilo pred Demjatou, kde sa nachádza dobrý odkryv vo flyšových sedimentoch. Zhruba od Tulčíka pozorujeme zlepšovanie počasia, oblačnosť sa začína trhať a v nesúvislých plôškach sa nad nami objavuje belasé nebo.
Čas pokročil, obaja už myslíme na poludňajšiu pauzu. Keďže v Kapušanoch sa nám nepodarilo pri ceste vystihnúť nejaký slušný podnik, pokračujeme frekventovanou štvorprúdovou cestou č.18 (Bytča – Michalovce) zjazdom na Prešov. V miestnej časti Nižná Šebastová sa pritrafila krčma s vonkajším sedením, nuž sme teda zakotvili tam. Pri popíjaní kofoly sa nám naskytla zaujímavá scéna, keď totálne „sťatého“ chlapa, ledva stojaceho na nohách, vyprevadil akýsi chlapec na parkovisko, kde sa zložil na asfalt a následne bol zvyškom príbuzenstva naložený do auta a odvezený na lepšie miesto (pravdepodobne do protialkoholickej liečebne). Zamračená obloha je medzitým už minulosťou, mraky sa stiahli na sever a v našej oblasti opäť pečie slnko. Po obedňajšej pauze pokračujeme aj ďalej po výpadovke cez Ľubotice a Šarišké Lúky a postupne sa dostávame do centra tretieho najväčšieho mesta Slovenska. Po rýchlom osviežení a spoločnej fotke pri fontáne vstupujeme na rušnú Hlavnú ulicu.

Úsek 4, Prešov - Kysak (žel.st.)
čas v cieli úseku - 15:10 hod.; dĺžka úseku - 20,16 km; čistý čas jazdy - 0:50:50 hod.
Po prejazde chodcami a autami prepchatom centre Prešova zastavujeme na jeho okraji, na pumpe pri železničnej stanici, kde dokupujeme tekutiny na ďalšiu cestu. Na samom konci mesta za Solivarom sa stáčame na cestu I.triedy č.68 (Košice – St.Ľubovňa), ktorou vcelku svižným tempom smerujeme na juh, do cieľa našej cesty. Na starej-známej trase míňame obce Haniska, Kendice, Drienovská Nová Ves a Ličartovce. Po dlhšej dobe konštatujem, že sa tu nič nezmenilo. Pri rozvodnej stanici za Ličartovcami hodnú chvíľu čakám na Rudolfa, ktorý telefonicky vybavoval nejaké záležitosti súvisiace s jeho archeologickou praxou v Santovke. Spolu potom stúpame prudkým, no krátkym výšľapom na Obišovce, kde prechádzame do údolia Hornádu. Obďaleč zachádzame do Kysaku, kam nás zlákala najmä spomienka na dobrú zmrzlinu. Pamätali sme sa dobre, zmrzlina je výborná, tri rundy by boli aj málo, no došli drobné.

Úsek 5, Kysak - Košice (sídl.Železníky)
čas v cieli úseku - 17:20 hod.; dĺžka úseku - 20,77 km; čistý čas jazdy - 0:56:33 hod.
Záverečná etapa šiesteho vydania Tatier na bicykli. Dnes je to už tretí raz, čo do Košíc prichádzame od Kysaku – bolo tak tomu aj v roku 2005, kedy som ešte cestoval sólovo, a v rokoch 2008 a 2009 s Rudolfom. Pri Trebejove som si všimol, že stav Hornádu je dosť nízky, nebolo by od veci sa sem niektorý deň prísť vykúpať. Od Kostolian postupujeme v pomerne hustej premávke, do Košíc vstupujeme pri Ťahanovciach, no do obce samotnej nezachádzame a rovno pokračujeme na Lokomotívu a nato Komenského ulicou do centra. Po rýchlom prejazde zaplnenou Hlavnou sa na sekundu zastavujeme (už tradične) na Alžbetinej pri soche Vojtecha Löfflera.
Na Železníky vybiehame skratkou od súdu cez bývalú „Tehelňu“ a koniec dnešného dňa zaznamenávame o 17:20 hodín na Ostravskej 5. Keďže ďalšie dni sa nám spolu a ani mne samému nepodarilo vymotať na Čiernu nad Tisou, ktorá mala byť záverom tohtoročných TnB, je napokon cieľom košické sídlisko Železníky. Po šiestich dňoch a 621 kilometroch jazdy. Hoci sa nám nepodarilo zdolať celú pôvodne plánovanú trasu (teda vrátane východného Slovenska), po troch rokoch, kedy sme sa museli uspokojiť so „skrátenými“ TnB, môžeme opäť vyjadriť plnú spokojnosť. V nedeľu potom prichádza otec s našou batožinou a v priebehu nasledujúceho týždňa plánujeme nejaké tie túry – ak počasie dá.

Počasie - zamračené, postupne ubúdanie oblačnosti a polojasno, slnečno, tep.asi 28°C
Účastníci - Rudolf Nádaskay, Roland Nádaskay

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto