Vtáčnik - 12.február 2011, so.

Večer sme sa s Rolandom dohodli, že na druhý deň ráno vstaneme skôr a podľa počasia sa rozhodneme, či vyrazíme na výlet alebo zostaneme doma. V daždi by sme nešli. V sobotu ráno však nepršalo, bolo polooblačno a fúkal silný vietor. Sadli sme do auta a vyrazili sme smerom na Topoľčany s pokračovaním na Prievidzu. Cieľ: masív Vtáčnika. Za volant si sadol Roland. Asi po hodine a pol jazdy sme dorazili do obce Podhradie pri Lehote pod Vtáčnikom.
Počasie bolo nakoniec celkom pekné, polojasné, len silný vietor nás sprevádzal celý deň.
Z Podhradia sme po značke postupovali po lesnej ceste smerom k Jarabej skale, ktorá bola našim cieľom. Na samotný vrchol Vtáčnika už bolo pomerne neskoro. Spočiatku bol terén suchý, zamrznutý. Postupne začalo pribúdať viac a viac zľadovatených úsekom, niektoré z nich boli dosť nepríjemné. Ja som mal palice, takže sa mi išlo celkom dobre. Vo vyšších polohách, cca na 700 m.n.m. sa začal objavovať sneh, postupne ho pribúdalo až nakoniec to bola pravá zimná krajina.
Pri lesníckej chate sme sa naobedovali, dali sme si teplý čaj a dorazili sme záverečný úsek na Jarabú skalu. Bolo tam veľmi pekne, plno snehu, slnečno, veľmi ostrý vietor. Pravá zima. Roland chcel pokračovať na Biely kameň, ale ja som odmietol a tak sme prešli kúsok po hrebeni smerom na Tri chotáre. Z hrebeňa bol celkom pekný výhľad aj na južnú stranu a na samotný vrchol Vtáčnika.
Potom sme sa pustili na spiatočnú cestu. Odbočili sme k skalnému masívu, kde Roland našiel veľmi zaujímavú sopečnú horninu, ktorá sa odlamovala v neuveriteľne pravidelných doskách (viď na fotkách). Takto sme pomaly zišli až do dediny. Roland ešte chcel vyliezť na hrad, ale ja som už mal dosť a trošku ma začali bolieť kolená, tak z toho nič nebolo. Sadli sme do auta a vrátili sme sa domov.
(Robi)

Počasie v priebehu môjho pobytu na Slovensku je priaznivé na turistiku, čo využívame aj druhý februárový víkend. S otcom máme v pláne túru v pohorí Vtáčnik, konkrétne zdolanie dvoch „menších“ vrchov – Jarabej skaly a Bieleho kameňa. Z domu vyrážame ráno o čosi neskôr než by bolo žiaduce, do východiska túry preto prichádzame až tesne pred desiatou. Po posledných prípravách vyrážame od Jednoty v obci Podhradie (560 m.n.m.) o 9:55 hodín.
Dedinou stúpame s výhľadom na ruiny hradu Sivý kameň na jej horný koniec, kde asfaltku strieda kamenistá, miestami, najmä vyššie dosť zľadovatelá lesná cesta. Kúsok kráčame pomedzi odlesnené stráne, vďaka čomu sa nám ponúka výborný výhľad na horné Ponitrie, južný okraj Strážovských vrchov a mestá v podhorí – Lehotu, Nováky, Prievidzu a Bojnice. Cez hory na severe sa ešte prevaľuje akási oblačnosť, výhľad do väčšej diaľky je teda zatiaľ obmedzený (pri zostupe už prevláda jasná obloha a dovidieť až na malofatranský Kľak). Hodný kus cesty stúpame lesom, tempo máme mierne. Vyššie nás už sprevádza súvislá snehová pokrývka, ba dokonca hore na hrebeni vládne ozajstná zimná nálada. Povyše rázcestia Pod Rozbitým (10:50 hodín) začína byť stúpanie prudšie. Krátku pauzu si dávame pri bezmennej poľovníckej chate, odkiaľ je to už len na skok k vrcholu.
Z Jarabej skaly (1169 m.n.m.), kam prichádzame za päť dvanásť, však výhľad bohužiaľ nemáme. Keďže Robimu sa nepozdáva postup ďalej na Biely kameň a navyše návrat tou istou trasou, pokračujeme kúsok po hrebeni v smere na Vtáčnik. Na krátky moment schádzame zo značenej trasy a zdolávame skalnatý chrbát vyčnievajúci z hlavného hrebeňa Vtáčnika. Kúsok pred rázcestím Tri chotáre sa stáčame nazad a po miernom výšľape sa vraciame na Jarabú skalu. Pokračujeme zostupom po žltej značke, teda rovnako ako dopoludnia. Medzitým sa nebo úplne vyjasňuje a výhľad je ešte fascinujúcejší. Nakrátko sa zastavujeme iba na Rozbitom (13:30 hodín), ktorý je ukážkovým odkryvom vulkanických hornín budujúcich celý masív Vtáčnika. Do Podhradia sa vraciame o trištvrte na tri a hoci času je dosť, na Sivý kameň sme už nevybehli – otca už totiž ku koncu začali trápiť kolená. Vzdialenosťou sme síce dieru do sveta neurobili, no i tak to dnes bola celkom vydarená túra. Akurát škoda nepokračovania na Biely kameň.
(Roland)

Počasie - zrána polooblačno, postupne vyjasnenie, mierne veterno, tep.asi -1°C až 5°C