Cyklo Esztergom - 4.september 2011, ne.



Úsek 1, Alekšince - Veľký Cetín
čas v cieli úseku - 7:23 hod.; dĺžka úseku - 30,21 km; čistý čas jazdy - 1:01:34 hod.
Cyklistická štatistika leta 2011 je žalostná – na jednej strane sa nám konečne po troch rokoch podarilo usporiadať rozsiahlejšie Tatry na bicykli, na druhej strane som však počas dvoch mesiacov letných prázdnin uskutočnil iba jednu(!!!) jednodňovú cyklistiku (Cyklo Dürnkrut). Pritom jednodňovky bývali vždy základom môjho cyklistického snaženia. Od poslednej cyklistiky navyše uplynul už takmer mesiac, takže po návrate z Ameriky je načase niečo podniknúť. Keďže zvyšok rodinky plánuje výlet do Štúrova a Ostrihomu, skúsim to využiť. Tam „po vlastných“ a nazad autom. Z Alekšiniec vyrážam pomerne zavčas, Rybničnú opúšťam o 6:03 hodín. Zrána je chladno, takže som si pribral vrstvu navyše, no keďže na andačských kopcoch som sa dostatočne zahrial, v Zbehoch zastavujem a vyzliekam sa. Obloha je jasná, slnko pomaly vystupuje nad kopce a zohrieva krajinu. Premávka na cestách je taká správne nedeľná, riedka. Po prejazde Drážovcami, Šindolkou a dolnou časťou Zobora sa za veľkým kruhovým objazdom zastavujem na pumpe kvôli nákupu zásob, následne prechádzam sídliskom Chrenová a Dlhou ulicou ústim von z mesta. Za Nitrou zisťujem, že až také „hladké“ to dnes nebude – pofukuje vietor a nanešťastie má južný smer. V Janíkovciach prebieha oprava hlavnej cesty, doprava je teda odklonená.

Úsek 2, Veľký Cetín - Pozba
čas v cieli úseku - 8:59 hod.; dĺžka úseku - 26,65 km; čistý čas jazdy - 1:25:25 hod.
Už od úvodu cyklistiky si teda musím poradiť s nepríjemným protivetrom. V otvorenej krajine južne od Nitry sa plazím dvadsiatkou, míňam Vinodol a Černík, z ktorého stúpam po panelovej ceste na vŕšok nad obcou, k vodojemu. Odtiaľ potom prašnou poľnou cestou zbieham k železničnej stanici Maňa a krížom cez nivu Žitavy do jej „materskej“ obce, Veľkej Mane. Tiahle stúpanie okrajom vinárskej osady Stará hora ma privádza na temeno sprašového hrebeňa, z ktorého je dobrý výhľad na sever – Zobor, Žibricu i Veľký Tríbeč. Zjazdom sa dostávam do Trávnice a v neďalekej Podhájskej pauzujem na železničnej stanici. Ľudia prúdia k termálnemu kúpalisku, mnohí z návštevníkov sú Češi. Keďže cestu do Štúrova som už absolvoval cez Nové Zámky i Levice, vydávam sa tentoraz priamejšou variantou – to však znamená prekonanie členitého terénu Podunajskej pahorkatiny.

Úsek 3, Pozba - Kuraľany
čas v cieli úseku - 10:26 hod.; dĺžka úseku - 22,86 km; čistý čas jazdy - 1:08:32 hod.
V obci Pozba sa odpájam od hlavnej cesty č.580 (Šurany – Kalná n.Hronom), križujem trať a zahajujem prechod sprašovou pahorkatinou. Po sérií vyčerpávajúcich stúpaní a osviežujúcich zjazdov, kedy prechádzam neveľkými obcami Hurbanovce a Dedinka, si v ošumelých Plavých Vozokanoch dávam krátku pauzu na občerstvenie a súčasne sa dívam do mapy, že kde sa to vlastne nachádzam. Nato údolím potoka Kvetnianka, a teda už relatívne po rovine, pokračujem cez Čaku a Farnú. Údaje zapisujem v Kuraľanoch pri cintoríne.

Úsek 4, Kuraľany - Kamenín
čas v cieli úseku - 12:00 hod.; dĺžka úseku - 22,96 km; čistý čas jazdy - 1:07:19 hod.
Tú časť cesty, ktorú som považoval za najnepríjemnejšiu, mám teda za sebou. Ešte zďaleka však nie som v cieli. Cestou z Kuralian ďalej na juh sa zintenzívnil protivietor a hoci sa už nachádzam v Podunajskej nížine, krajina tu rozhodne rovná ako doska nie je. Vo Veľkých Ludinciach sa nakrátko zastavujem na tunajšom námestí, na pár minút zosadám a oddychujem. Smerujúc na Svodín naďalej zápasím s protivetrom, ešte horšie je to však cestou na Bruty a Kamenín. Do Kamenína je to mierny zjazd, avšak brzdený vetrom musím dole z kopca tuho zaberať do pedálov. V dedine sa napájam na hlavnú cestu č.76 (Hron.Beňadik – Štúrovo) a telefonicky upovedomujem otca o svojej polohe. Stretnúť sa máme niekde v Ostrihome.

Úsek 5, Kamenín - Esztergom
čas v cieli úseku - 13:02 hod.; dĺžka úseku - 15,85 km; čistý čas jazdy - 0:49:07 hod.
Po hlavnej sa púšťam priamo na juh, rád by som na opačnú stranu Dunaja dorazil čo najskôr, keďže rodinka sa chystá zájsť do reštaurácie. Nejaký obed by sa hodil. Prekonanie protivetra si vyžaduje poriadne zabrať do pedálov, čo si „odnášajú“ stehenné svaly. Tie začínajú páliť. V postupe ma mierne spomalil miestny dedinčan na bicykli, Maďar, ktorý sa za mnou viezol v závese a cestu mi „spríjemňoval“ rôznymi pofidérnymi historkami. Vyslobodenie mi prináša telefonát od otca. V Štúrove je rušno, zdá sa, že nie sme jediní, čo využili pekný deň na návštevu tohto mesta. Dlho sa na slovenskom brehu nezdržiavam, mierim k bývalému hraničnému priechodu, ktorý – keďže už odstránili „checkpointy“ – nepripomína zhola nič, a Mostom Márie Válerie prechádzam do Ostrihomu, teda maďarsky Esztergomu. Narozdiel od poslednej cyklisticky ladenej návštevy tohto mesta spred štyroch rokov (Cyklo Štúrovo), tentoraz nezachádzam až do centra a k bazilike, ale rovno do jednej z uličiek pri Dunaji. S otcom, mamou a Rudolfom sa stretáme v reštaurácii, ktorej meno som zabudol, avšak ktorú už z minulosti poznáme. Nasleduje obed, doplnenie tekutín a peší presun nazad do Štúrova. S naložením bicykla do kufra pri toľkých pasažieroch je trocha problém. Nabudúce treba vziať strešný nosič.

Počasie - jasno až polojasno, veterno, tep.ráno 14°C, neskôr až 30°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
118,53 km 6:59 hod. 5:31:57 hod. 21,4 km/h 54,1 km/h Plavé Vozokany





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):




© Text: Roland Nádaskay, Foto: Róbert Nádaskay, Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2011